Alle berichten

Nederland scoort onvoldoende voor natuurbescherming

Geplaatst op 26 april 2018

Een jaar geleden heeft de Europese Commissie de lidstaten opgeroepen om de uitvoering van de Europese natuurwetgeving te verbeteren. Een onderzoek van Europese natuurorganisaties toont nu aan dat er een jaar na dato nog nauwelijks iets is veranderd. Ook Nederland sukkelt achter de ontwikkelingen aan en doet te weinig om de natuur goed te beschermen en herstellen.

Weidevogels in vrije val

De dramatische achteruitgang van de Nederlandse weidevogels is natuurlijk allang bekend. Vooral door de intensieve landbouw dreigen grutto’s, tureluurs, veldleeuweriken en patrijzen de nekslag te krijgen. Met uitzondering van enkele plekken waar wel met extra aandacht voor de natuur wordt geboerd, is het heel erg stil geworden in het landelijk gebied. De lijst met bedreigde vogels wordt intussen langer en langer. Verzuring, veel te veel mest en verdroging tasten flora en fauna aan en de overheid doet onvoldoende om het tijd te keren.

Rol van de overheid

Vogelbescherming doet al langer een dringend beroep op de Nederlandse overheid om haar rol op het gebied van natuurbescherming veel voortvarender aan te pakken en dit rapport bewijst weer eens hoe nodig dat is.

Ook in breder verband, want het rapport stelt vast dat in achttien lidstaten de zogeheten Vogel- en Habitatrichtlijnen van de EU slecht worden uitgevoerd en nageleefd. De richtlijnen zijn opgesteld om dier- en plantensoorten en hun natuurlijke leefomgeving te beschermen. Een jaar geleden drong de Europese Commissie aan om de uitvoering, naleving en toezicht van deze Europese regels te verbeteren, in de praktijk blijkt er nog weinig van te merken. Integendeel: 44 procent van de lidstaten krijgt zelfs een 'rode kaart' vanwege de gebrekkige bescherming van soorten.

Zelf iets doen

U kunt zelf ook iets doen om bijvoorbeeld de weidevogels te helpen. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer effect het heeft. Koop producten van boeren die iets extra’s doen voor de natuur. Hier vindt u voorbeelden van zuivel die u kunt kopen en waar die verkrijgbaar is.

Welke zuivel is goed voor vogels en natuur? Welke winkels leveren deze? Dat ontdek je met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer. Kies bewust en draag bij aan een toekomst met rijke weides