Veldleeuwerik / Shutterstock Alle berichten

Genieten van weidevogels in de Nationale Vogelweek

Geplaatst op 11 april 2018

In de maand mei zijn de weilanden  in weidevogelreservaten en bij weidevogelboeren vol bloemen, bijen, vlinders en… vogels. De weidevogels zijn daar op hun mooist en nog in volle glorie te zien. In de Nationale Vogelweek (12 t/m 21 mei) zijn er overal leuke en gratis wandelexcursies naar en door weidevogelgebieden. Ga mee en geniet!

Vogelbescherming Nederland zet zich al jaren in voor bescherming en behoud van de Nederlandse weidevogels. In de Nationale Vogelweek willen we vooral laten zien hoe mooi de weidevogels zijn en dat het in de lente een feest is om ze bekijken. Op plekken waar boeren en natuurorganisaties zich actief inzetten voor de bescherming van weidevogels gaat het gelukkig vaak nog goed. Daar jubelen de weidevogels ouderwets uitbundig boven de velden. Met vochtige en bloemrijke weilanden vol grutto's, tureluurs, kieviten, watersnippen, slobeenden, scholeksters, veldleeuweriken, boerenzwaluwen en gele kwikstaarten. Daar gaan we in de Vogelweek naar op zoek. Wie dat spektakel nog nooit heeft meegemaakt, kan in de Nationale Vogelweek in heel Nederland mee met een van de vele gratis weidevogelexcursies.

Vogels kijken / Chris van der Heijden Vogels kijken / Chris van der Heijden

De excursies

Hieronder vind je een greep uit het aanbod of zoek zelf op www.vogelweek.nl.

Update 24 april: de weidevogelexcursies in de Nationale Vogelweek zijn zo populair dat er al heel veel zijn volgeboekt. Hieronder de excursies waarop nog wel plaats is (maar wees er snel bij want ze lopen razendsnel vol)

Vogels herkennen

In de webshop van Vogelbescherming vind je alles voor en over vogels. Zoals een vogelgids om ze te herkennen. Bezoek onze winkel in Zeist of onze webshop voor een grote variatie aan de beste vogelgidsen.

Boeken in onze webshop

Help de weidevogels

Grutto’s en andere weidevogels redden het niet langer in ons land. Ze hebben drassig weiland, insecten, kruiden en bloemen nodig om te overleven. Die rijke weides verdwijnen. Samen met boerenlandvogelboeren brengt Vogelbescherming de rijke weide terug.