Knobbelzwaan / Birdphoto Alle berichten

Blijven zwanen hun hele leven samen?

Geplaatst op 31 augustus 2016

Het is waar: knobbelzwanen blijven elkaar trouw tot de dood hen scheidt. Waarom? Omdat het voor ze werkt! Ze doen samen het zware werk en hebben allebei een grotere kans om jonkies groot te brengen. Het helpt als je niet ieder jaar opnieuw tijd en energie hoeft te steken in het vinden en verleiden van een partner.

Trouw, of overspel?

Lang niet alle vogels zijn elkaar trouw. Bij heggenmussen bijvoorbeeld is overspel aan de orde van de dag. Mannetjes houden er vaak meer vrouwtjes op na, en andersom. Bijna iedere relatievorm komt voor bij vogels. Wat het beste voor welke soort werkt hangt onder meer af van hoe oud ze worden en hun manier van broeden. Vaak zijn ze elkaar toch wel één seizoen min of meer trouw.

Wat gebeurt er met de achterblijver als een zwaan doodgaat?

Zwanen zijn grote, langlevende vogels, maar ze gaan vroeg of laat toch dood. De achtergebleven partner is dan echt van slag en vaak duurt het wel tot het volgende broedseizoen voor hij of zij een nieuwe partner zoekt.

Maar ze zoeken dus wel een nieuwe partner! Vogels zijn, net als mensen, heel kieskeurig als het om hun partner gaat. Zij willen die zelf uitkiezen en ze redden het prima een seizoen alleen.