Blonde ruiter

Buff-breasted Sandpiper, Calidris subruficollis - Strandlopers (Scolopacidae)

De blonde ruiter is een zeldzame soort die af en toe verdwaalt vanuit Amerika. Hij is een slag kleiner dan de meeste andere ruiters, nog kleiner dan een bosruiter. Hoort formeel gezien bij de strandlopers. Hij heeft een prachtig baltsritueel dat in Nederland soms te zien is bij vogels in het voorjaar, waarbij het mannetje de vleugels gespreid omhoog houdt, de kop naar achteren gooit, en op die manier zo veel mogelijk vrouwtjes probeert het hof te maken.

Formaat van een kleine ruiter of een bonte strandloper. Doet qua gedrag meer aan een (actieve) ruiter denken. Lijkt qua uiterlijk erg op jonge kemphaan door blonde uiterlijk, maar heeft een korte, rechte snavel, lichte oogring, ronde vlekjes op de zijborst en lange handpenprojectie, en in vlucht geen vleugelstreep of witte stuitvlekken zoals kemphaan.

Doorgaans zwijgzaam; soms een schel "tret".

Broedt van begin - eind juni. Heeft 1 legsel met 3-4 eieren. Broedduur 23-25 dagen. Eieren liggen in nat, mossig nest. Mannetjes houden zich niet bezig met nestactiviteiten. Na 16-20 dagen jongen vliegvlug. Door predatie kan de helft van de nesten verloren gaan.

Tijdens trek op allerlei velden met lage begroeiing, zoals weides, golfterreinen, vliegvelden, omgeploegde akkers en ondergelopen bollenvelden. Broedt in hoog arctisch gebied op zanderige toendra, of soms op natte weides met riet en gras.

Weinig over bekend; tijdens de trek bestaat het dieet voornamelijk uit ongewervelden, met name kevers en vliegen, maar ook spinnen en kreeftjes. Foerageert heel snel kriskras heen en weer lopend.

Trekt al vanaf augustus richting Zuid-Amerika, dwars over Noord-Amerika heen in een breed front. Overwintert vanaf half september in Argentinië, Uruguay, Paraguay en het zuiden van Brazilië.

Wadden-fan?

Wandelen door de natuur, op vogelkijktocht met de kinderen of wegdromen bij de zonsondergang... Ga je voor rust, natuur, kinderen of actief? Inspiratie voor activiteiten vind je via onze Waddenwebsite.

Zeldzaam in de nazomer/najaar op bollenvelden langs de kust, op kort gemaaide weilanden met andere waadvogels of op plas-dras en slikgebieden.

In geheel Europa een dwaalgast, maar met name in Brittannië, Frankrijk en Nederland één van de meest algemene Amerikaanse soorten.

Door bejaging gaat de soort flink achteruit en is hij internationaal bestempeld als bedreigd (status: 'Near-Threatened'). Desalniettemin is de soort in West-Europa de laatste jaren steeds algemener geworden, in Nederland zelfs zulke mate dat hij niet zeldzaam genoeg meer is om beoordeeld te worden door de landelijke dwaalgastencommissie (CDNA).

De blonde ruiter is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn blonde ruiters beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de blonde ruiter is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.

• het opzettelijk vernielen of beschadigen van nesten, rustplaatsen en eieren van vogels, of het wegnemen van nesten (artikel 3. 1 lid 2);

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Wet natuurbescherming.