Steenarend / Elwin van der Kolk

Steenarend

Golden Eagle, Aquila chrysaetos - Sperwerachtigen (Accipitridae)

De steenarend is een zeer zeldzame soort die slechts een aantal keer in Nederland is vastgesteld, gemiddeld eens in de vier jaar, met de nadruk op de wintermaanden. Het is een echte typische arend: groot, bruin en hoog cirkelend op zoek naar een prooi. Het is een van de algemeenste arendsoorten in Europa, voor veel Nederlanders bekend van vakantie in bijvoorbeeld de Alpen, Spanje of Scandinavië.

Steenarend / Agami

Grote arend met lange vleugels en opvallend lange staart. Vleugels zijn aan de basis versmald. Donkerbruin kleed met een licht- of roodbruin achterhoofd. Adulte vogels hebben grijze staart- en slagpennen met enkele donkere banden en zwarte toppen. Op de bovenvleugel loopt vaak een lichte band. Onvolwassen vogels hebben een grote witte vlek op de ondervleugel en een witte staartbasis.

Buiten broedgebied zwijgzaam. Zang een serie van stijgende "kjie-kjie-kjie"-klanken. Roep vaak een enkele versie daarvan, ook heser.

66-9o cm, spanwijdte 180-234 cm

Begint in maart-april met broeden. Heeft één legsel met 1-3 eieren. Broedduur 41-45 dagen. Vrijwel alleen het vrouwtje broedt. Groot nest van stokken en takken en bekleed met groen bij voorkeur op rotswand, maar soms ook in de kruin van een boom. Het nest wordt vaak hergebruikt en kan dan steeds hoger worden. Jongste kuiken valt vaak ten prooi aan de oudere jongen. Jonge vogels vliegvlug na 65-80 dagen.

Grote, open of halfopen onaangetaste gebieden met grote bomen of kliffen voor nestgelegenheid.

Vogels en zoogdieren, variërend van muizen tot steenbokken en herten. Steenarenden eten daarnaast ook soms aas.

Sommige populaties zijn standvogel, met name de noordelijke populaties in Amerika trekken vanwege de afnemende hoeveelheid voedsel. Trek begint doorgaans in september - oktober en vogels keren al terug in januari - februari voor het verdedigen van territorium. Arenden zijn dagtrekkers en vliegen vaak alleen, soms op grote hoogte.

Populaties in Europa zijn stabiel, maar op sommige plekken (Schotland) worden arenden bejaagd vanwege de druk op jachtwild (hoenders).

Vaak worden buizerds verward met diverse soorten arenden. Arenden zijn echter enórm groot, en zelfs als je er vrij zeker van bent een arend op de foto te hebben, dan is het handiger om goed op de kenmerken te letten: inschatten van grootte kan vaak erg bedrieglijk zijn.

Schotland, Scandinavië, Noord-Rusland, de Baltische staten, het Iberisch schiereiland, Corsica, Sardinië, Italië, de Balkan, de Alpen, de Karpaten, Griekenland en de Kaukasus.

De steenarend geldt niet als bedreigd. De soort heeft wel te lijden onder (illegale) jacht, vergiftiging en minder prooidieren zoals konijnen. In Spanje gaat de soort achteruit. Recent is het in Spanje ook toegestaan dat vee preventief Diclofenac krijgt, een ontstekingsremmer. Net als voor gieren is het eten van zulke kadavers dodelijk. In Noorwegen wordt de steenarend verantwoordelijk gehouden voor het doden van vee en is de jacht op de soort in bepaalde gebieden weer geopend.

Vogelbescherming zet zich in BirdLife-verband in voor de Europese natuur. Dat betekent onder meer inzet tegen het illegaal doden van vogels.

In Europees verband kan de Nederlands overheid zich veel sterker maken voor de natuur. Onder meer door andere landen te wijzen op hun verplichtingen en het beter uitvoeren van de Vogel- en Habitatrichtlijn.

De steenarend is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn steenarenden beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de steenarend wordt in Nederland geregeld door de Omgevingswet.

Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen, omdat de soort slechts in beperkte mate in Nederland voorkomt.