Vogels tellen in de tuin / Fred van Diem

Tuinvogels tellen

Via tuinen komen mensen vaak voor het eerst in aanraking met vogels en natuur. Deelnemers die meedoen aan een (vogel)telling kunnen zomaar iets bijzonders of nieuws ontdekken in eigen tuin. En hoe vaker u telt hoe meer u zult ontdekken. Onregelmatige bezoekers zoals de appelvink of uitvliegende mezen. Soorten die u anders waarschijnlijk niet zou opmerken. Vogelbescherming moedigt het tellen van vogels in tuinen aan via diverse tellingen. Niet alleen omdat het leuk is, zeker ook omdat het nuttig is. Vogelbescherming kan deze resultaten gebruiken in haar beschermingswerk.
Tuinvogels tellen / Simone Best

Nationale Tuinvogeltelling

Elk jaar kan iedereen met een tuin of balkon mee doen aan de Nationale Tuinvogeltelling. Deze telling organiseert Vogelbescherming al sinds 2001 samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in de winter in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. In combinatie met de resultaten van voorgaande jaren en de resultaten van andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen op in het belang van tuinen voor vogels.

Via tuinvogeltelling.nl kan iedereen meedoen. De regels zijn simpel: Tel tijdens het laatste weekend van januari één keer een halfuurtje de vogels in uw tuin of balkon. Ook scholen kunnen meedoen. Voor hen is er leuk en gratis lesmateriaal beschikbaar.

Jaarrond Tuintelling

Heeft u de smaak te pakken en wilt u vaker tellen? Doe dan mee aan het grootste tuinonderzoek van Nederland en geef het hele jaar uw tellingen door via tuintelling.nl. Ontdek wat er allemaal leeft aan verschillende soorten vogels, maar ook vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten in uw tuin of balkon. Elke soort die u telt doet ertoe, een zeldzame pestvogel, maar juist ook een ‘gewone’ merel. Deelnemende natuurorganisaties gebruiken uw telgegevens om een beeld te krijgen van diverse soortgroepen in de Nederlandse tuinen. Ze kunnen deze resultaten gebruiken in hun beschermingswerk.

Natuurlijk nemen we u mee in de resultaten en kunt u uw tuin vergelijken met de andere Nederlandse tuinen. Ga naar de website en we helpen u graag op weg.

Ook hier geldt dat iedereen kan meedoen. U bepaalt zelf welke soortgroepen u telt. Het enige wat belangrijk is is dat u regelmatig telt. Zo wordt betrouwbare data verzameld en kunnen we zien hoe het met een specifieke soort gaat. Om u op weg te helpen ook nieuwe soorten te gaan tellen staan veel voorkomende soorten in de voorkeuze-lijsten en kunt u gebruik maken van zoekkaarten. U hoeft dus nooit lang te zoeken om een onbekende soort op naam te brengen.

Web-app MijnTuinvogeltelling

Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling wordt nog leuker met web-app MijnTuinvogeltelling. De web-app helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. En maakt het invoeren van uw telling tijdens dat weekend nog makkelijker!

Lees over de gratis web-app

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Jaarrond Tuintelling