Purperreiger / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise Alle berichten
Purperreiger / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise

TV-tip: Nederland, Waterland, Vogelland

Geplaatst op 3 april 2024

Van jagende zeearenden tot zwarte ibissen en van broedende visarenden tot mysterieuze moerasbewoners. Ze komen allemaal aan bod in de vierdelige documentaire Nederland, Waterland, Vogelland. Nederland is als uniek deltagebied van groot belang voor veel Europese trekvogels en ligt op een knooppunt van ‘vogel-snelwegen’. De docu wordt uitgezonden door BinnensteBuiten – elk seizoen een aflevering – en is gemaakt door Visual Noise in samenwerking met KRO-NCRV, Arjan Dwarshuis, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Vogelbescherming Nederland.

In een vierdelige documentaire die bij BinnensteBuiten wordt uitgezonden, neemt Arjan Dwarshuis je mee op vogelsafari in eigen land. Hij laat op bevlogen wijze zien dat de Nederlandse waterrijke natuurgebieden van levensbelang zijn voor miljoenen vogels. Een indrukwekkende natuurserie met meer dan honderd unieke vogelsoorten, in elk seizoen spectaculair en filmisch in beeld gebracht.

Arjan Dwarshuis / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise Arjan Dwarshuis / Still uit de documentaire; Tom Sijmons - Visual Noise. Arjan Dwarshuis / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise

Arjan Dwarshuis

Arjan Dwarshuis is van jongs af aan in de ban van vogels en is inmiddels al jaren werkzaam als beroepsvogelaar. In 2016 verbrak hij een wereldrecord door in één jaar tijd 6.852 verschillende vogelsoorten waar te nemen. Tijdens de documentaire Nederland, Waterland, Vogelland bezoekt Arjan belangrijke waterrijke natuurgebieden in Nederland en gaat hij in gesprek met boswachters, ecologen en onderzoekers over het belang van bescherming van onze kwetsbare ecosystemen. Ook gaat Arjan op zoek naar oplossingen om de achteruitgang van biodiversiteit te stoppen en deelt hij de succesverhalen tot nu toe.

Vogelkijktips

Wat is de beste tijd om de Marker Wadden te bezoeken? Waar moet je rekening mee houden als je vogels gaat kijken in de Biesbosch? En welke vogelgebieden mogen zeker niet ontbreken als je Texel bezoekt? Bestel gratis onze digitale folder en je krijgt uitgebreide informatie over prachtige vogelkijkgebieden. Per gebied geeft vogelaar Arjan Dwarshuis je 5 tips die je echt niet mag missen.

Oost-Atlantische trekroute

Nederland is een van de belangrijkste plekken ter wereld voor trekvogels. De belangrijkste vogelmigratie-routes uit Siberië, Scandinavië, Groenland en de Britse eilanden komen in Nederland samen en vormen de Oost-Atlantische trekroute die jaarlijks door miljarden vogels wordt gebruikt. Door onder andere klimaatverandering, verstedelijking en overbevissing worden veel Europese vogelsoorten in hun voortbestaan bedreigt. Als er niets gebeurt om de achteruitgang te stoppen zullen veel soorten vogels niet meer in ons land te bewonderen zijn of zelfs uitsterven.

Purperreiger / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise Purperreiger / Still uit de documentaire; Tom Sijmons - Visual Noise. Purperreiger / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise
Woudaap / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise Woudaap / Still uit de documentaire; Tom Sijmons - Visual Noise. Woudaap / videostill uit documentaire Tom Sijmons - Visual Noise

Uitzendmomenten

BinnensteBuiten special: Nederland, Waterland, Vogelland

Geef voor vogels

Vogels zijn er altijd en bijna overal. Ze bezorgen ons plezier en blijven ons verwonderen. Toch is de aanwezigheid van vogels niet vanzelfsprekend. Veel vogels hebben het moeilijk of dreigen zelfs uit ons land te verdwijnen. Help ook mee.

Geef voor vogels

Podcasts van Vogelbescherming

Vogels kijken doe je ook met je oren! Vogelbescherming heeft een paar mooie podcastseries gemaakt. Luister bijvoorbeeld naar Uitgevogeld, Dwaalgasten of Van glas tot gras.

Naar de podcasts