Alle berichten

Help de vogels in uw tuin

Geplaatst op 2 juni 2014

U kunt helpen! Veel vogels hebben nu jongen of zijn druk met broeden. Wat ze nu nodig hebben, is eiwitrijk voedsel, oftewel insecten. Zorg daarom voor een tuin vol met bloeiende planten. Het liefst inheemse planten die veel insecten aantrekken. De vogels zullen u dankbaar zijn.

Vliegend voedsel

Een insecten-boost is in deze tijd van harte welkom voor de vogels. Vooral jonge vogels zijn gebaat bij vliegjes, spinnetjes, bladluizen, rupsen en andere insecten. Zelfs jonge vogels van typische zaadeters zoals de geliefde huismus hebben de eerste dagen van hun leven eiwitrijk voedsel nodig. Een insectenrijke tuin trekt veel vogels aan. Ze hoeven er veel minder tijd te besteden aan het zoeken naar insecten. Dat kost minder energie en de jongen blijven vitaal. Het vergroot hun overlevingskansen. De vogels zorgen er dus ook voor dat er niet te veel insecten komen.

Beplantingstips

Wij tippen graag de volgende insecten lokkende planten voor uw tuin:

• Wilde marjolein
  • Duizendknoop
  • Lavendel
  • Duizendblad
  • Smeerwortel
  • Koninginnekruid
  • Kaardenbol
  • Duifkruid
  • Kogeldistel

Maar natuurlijk zijn er nog veel meer planten die u kunt aanplanten.

Struiken

Naast planten kunt u ook kiezen voor struiken. Ze trekken niet alleen insecten aan, maar bieden vogels ook beschutting en nestgelegenheid. Helemaal ideaal dus.
In onze webshop kunt u terecht voor diverse struiken.

Voeren

Mocht u op de korte termijn geen nieuwe planten of struiken kunnen plaatsen, en zo natuurlijk voedsel naar uw tuin lokken, dan kunt u ook altijd bijvoeren. Vivara heeft daarvoor een speciale lente- en zomermix ontwikkeld. Dat is te koop in onze winkel in Zeist en in onze webshop.