Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Grote bonte specht, welkom in uw tuin?

Geplaatst op 1 november 2018

Wat gaat het goed met de grote bonte specht. Briljant. Zo’n fraaie vogel, die ook nog eens dichtbij mensen leeft. Voer nu vast bij om ze welkom te heten in uw tuin. Misschien telt u er dan zelfs wel één bij de aankomende Nationale Tuinvogeltelling.

De grote bonte specht gaat als een speer: het worden er ieder jaar weer meer. Inmiddels zijn ze ook op Schiermonnikoog beland, hebben daarmee ons laatste Waddeneiland gekoloniseerd en komen nu dus in het héle land voor. Hun aantal is sinds begin jaren ’90 met zowat de helft toegenomen tot ongeveer 90.000. Wat een feest.

Verschil van mening tussen appelvink en grote bonte specht.

Eén-tweetje tussen mens en specht

Het succes van de grote bonte specht is eigenlijk een soort één-tweetjes tussen mens en dier. Onze bijdrage is dat we de ouder wordende bossen steeds natuurlijker beheren: dus dode bomen mogen blijven liggen en er staan meer boomsoorten. De grote bonte kopt ‘m in: hij is flexibel, past zich aan, koloniseert snel nieuwe gebieden met geschikte nestbomen en durft dichtbij mensen te broeden.

Spechten zijn apart, maar deze drinkt ook nog eens op een heel aparte manier.

Spechten zijn apart

Vogelliefhebber of niet, bijna iedereen weet wat een specht is, omdat ze zo apart zijn. Anders dan andere vogels. Verticaal hangen tegen een boomstam, roffelen, holletjes uithakken in bomen. Duidelijk. Nu komt de grote bonte specht het meest voor van alle bonte spechten, dus als u een zwart-witte specht ziet, is het vrijwel zeker die. Even voor het vergelijk:

Knus in de omgeving

Knus van grote bonte spechten is, dat ze het hele jaar in de omgeving van hun broedgebiedje leven; ook in de winter. Er is dan wel wat minder voedsel te vinden, dus zoeken ze in een grotere cirkel rond hun uitvalsbasis. Bij gebrek aan insecten nemen ze noodgedwongen genoegen met noten en zaden van sparren- en dennenkegels.

Als hij de walnoot ergens kan vastklemmen, hakt hij hem met gemak stuk.

Spechtenpret bij de Tuinvogeltelling

Bij die winterse omzwervingen komen grote bonte spechten steeds vaker terecht in (stads)tuinen. Dus bij u! Dat is leuk. En hoe meer er zijn, hoe waarschijnlijker dat dat gebeurt. Dat wordt nog eens pret hebben met de Tuinvogeltelling dit jaar, want de kans wordt hiermee natuurlijk ook steeds groter dat u een grote bonte specht telt.

10.000 grote bonte spechten

Vorig jaar, januari 2018, zijn al meer dan 10.000 grote bonte spechten geteld tijdens de Tuinvogeltelling. Daarmee haalde hij zelfs de top 20. Als het dit jaar ook nog eens een strenge winter wordt, tellen we er misschien nóg wel meer. Want hoe kouder het is, hoe eerder ze de tuin bezoeken.

Grote bonte spechten houden van vetbollen, pinda's en vogelpindakaas.

Verwelkom de specht vast in uw tuin

De Tuinvogeltelling lijkt nog ver weg, 26 en 27 januari 2019, maar toch is dít is een goed moment om de grote bonte specht vast te laten merken dat ie welkom is in uw tuin. Hang pinda’s en vetbollen op, daar zijn ze fan van. En vogelpindakaas: smeer het op de bast van een boom, of in een spechtenblok. Voert u ze vanaf nu vast een beetje bij, dan komt uw tuin hopelijk op een spechten-voedselroute.

Maak een spechtenblok

Dit heeft u nodig:

• een openhaardblok of een dikke tak (minimaal 10-15 cm doorsnede)
  • een boormachine met een 10 mm of 12 mm boor
  • haakje en touw
  • vogelpindakaas

Boor verschillende gaten in het hout, ongeveer vier à vijf centimeter diep. Vul deze gaten vervolgens met vogelpindakaas. Schroef een stevige haak boven in het hout en hang het blok met het touw in een boom. Kies een plaats waar de specht de tuin goed kan overzien, want spechten zijn schuw van nature.

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de postcode vogelcheck

Nationale Tuinvogeltelling: schrijf u in

Doet u dit jaar ook mee met de Nationale Tuinvogeltelling? Als u zich nu vast inschrijft, krijgt u gratis de Tuinvogeltelling Special 'Vogels voeren' in uw mailbox. Ook ontvangt u dan kortingen in de webshop, herkenningstips en de laatste nieuwtjes over tuinvogels en de telling!

Leuk! Ik schrijf me vast in.

tuinvogeltelling pindakaas voeren spechtenblok jeanetvanzoelen vetbol tuintip pindarijgen middelstebontespecht kleinebontespecht vogeltuin grotebontespecht