Steenuil / Nature in Stock - Eric Medard

Naam: Jonathan

Woonplaats: Putten

Leeftijd: 30

Videoclips maken van hoogtepunten

Sinds wanneer ben je actief voor Beleef de Lente?

"Sinds februari 2018. Afgelopen voorjaar was dus mijn eerste seizoen bij Beleef de Lente. Ik was clipmaker bij de havik/zeearend."

Hoe ben je bij Beleef de Lente terechtgekomen en kende je het voor die tijd al?

"Ik zocht vrijwilligerswerk bij de Vogelbescherming en kwam via de site bij de vacature ‘clipmaker voor Beleef de Lente’ terecht.

Ik kende Beleef de Lente al langere tijd, onder andere door Vroege Vogels."

Je bent clipmaker. Kun je kort beschrijven wat die functie inhoudt, dus wat je daarvoor zoal moet doen?

"De webcams staan 24-7 aan, als kijker heb je dus een grote kans dat je een bijzondere gebeurtenis mist op het nest. Als clipmaker maak je korte video’s van de hoogtepunten van die gebeurtenissen, zodat iedereen die terug kan zien. De kijkers kunnen tips doorgeven, aan de hand daarvan weet ik precies welke uurbestanden ik moet downloaden en hoe laat er ongeveer iets gebeurd is. Een beetje afhankelijk van hoeveel er gebeurt, maak je toch al gauw 3 video’s per week, van meestal een paar minuten."

Waar haal je je meeste lol uit bij het clipmaken?

"Het is sowieso bijzonder om voor een lange periode zo dicht op het nest te zitten en het hele proces mee te maken. Je gaat echt meeleven en bent steeds benieuwd naar ontwikkelingen.

Soms is er een bepaalde soort heel kort op het nest geweest en weten de kijkers niet wat het was. Als clipmaker kun je er dan als eerste achter komen. Daarnaast is het dankbaar werk; het wordt door de kijkers enorm gewaardeerd als er een nieuwe video is. Ook worden ze vaak wel een paar duizend keer bekeken. Ook is het erg leerzaam. Ik weet nu veel meer over de havik."

Hoe vind je het werken in het vrijwilligersteam van BDL?

"Heel leuk, het team is erg enthousiast, meelevend en sommigen weten ook erg veel. En je doet het samen. Als clipmaker zorg je ook dat je video’s zoveel mogelijk aansluiten bij de blogs en heb je dus in je team ook veel contact met elkaar. Daarnaast is de sfeer relaxed en wordt er heel wat afgegrapt."

Wat spreekt jou aan in BDL?

"Ik vind het concept heel mooi, om de vogelwereld heel dichtbij te brengen en toegankelijk te maken voor iedereen. Op een snelle en eenvoudige manier kun je elk moment van de dag zien wat er gebeurt op en rondom een nest. Ook vertelt elk nest een ander verhaal: fascinerend, verrassend, maar soms ook hard en dramatisch. Ik hoop dat mensen door het volgen van de webcams meer bewustzijn krijgen over de veelzijdige vogelwereld en daardoor ook bereid zijn om hun levensstijl en eventuele politieke voorkeur te veranderen, zodat ook onze kinderen kunnen genieten van de schoonheid van natuur.

Het is niet vanzelfsprekend dat je in Nederland bijvoorbeeld een ijsvogel of een zeearend kunt tegenkomen. Ook al is ons land maar klein, het heeft heel veel belangrijke natuurgebieden die van grote waarde zijn voor (trek)vogels. Deze gebieden moeten we daarom ook goed blijven beschermen."

Welke rol kan BDL volgens jou spelen bij het beschermen van vogels, wat immers de doelstelling is van Vogelbescherming Nederland?

"Ik geloof dat bescherming en zorg dragen voor vogels en natuur begint bij liefde en interesse. BDL kan hierin een grote rol spelen. Elke dag kun je vogels zien, maar ze van zo dichtbij meemaken als bij BDL maakt het vaak indrukwekkender en brengt de vogelwereld heel dichtbij.

Je merkt in de chats bij de webcams dat mensen zich verbinden met de vogels en nieuwsgierig worden over hun kenmerken en gedrag. Dat kan een heel mooi begin zijn van vaker de natuur ingaan, meer over vogels willen weten en bijvoorbeeld goede doelen steunen rondom natuurbehoud.

BDL laat ook goed zien dat niets vanzelfsprekend is, nesten kunnen verstoord worden, jongen kunnen te weinig eten krijgen omdat er minder insecten zijn dan vroeger en ook voor uitgevlogen jongen zijn er nog veel risico’s. Ze zijn kwetsbaar en hebben onze bescherming hard nodig.

Door onder andere de intensieve landbouw en het gebruik van landbouwgif, sterven veel insecten en daardoor ook vogels. Veel vogelsoorten die broeden in de buurt van plekken waar veel gif gebruikt wordt, lopen zelfs het risico jongen te krijgen met skelet dat niet goed ontwikkeld is. Zover hebben we het laten komen en daarom is het ook onze verantwoordelijkheid om dit terug te draaien en ons in te zetten voor een groenere wereld. “

Zou je anderen aanraden vrijwilliger te worden bij BDL en zo ja waarom?

"Absoluut. Het is een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen, zowel ervaren vogelaars als mensen in de chat die het gewoon leuk vinden om de webcams te volgen. Ook is het heel leerzaam en dankbaar werk."

Een de beschrijving van taken, werkzaamheden, vereisten en hoeveel tijd het kost vind je op deze pagina.

Interesse?