Educatie

Wilt u ook uw liefde voor natuur en vogels doorgeven aan komende generaties? Vogelbescherming helpt daar graag aan mee.

Vogels Junior

Maak uw (klein)kind lid van Vogelbescherming. Zo dragen ze bij aan de bescherming van vogels en krijgen ze 5x per jaar het leukste natuurtijdschrift van Nederland voor kinderen.
Voor kinderen heeft Vogelbescherming een speciale pagina met spelletjes, kleurplaten en werkstukken.
Zijn ze al een beetje natuurgek? Meegaan op een (zomer)kamp van de NJN, JNM of Natuurontdekkers is een ervaring voor het leven.

Speciaal voor het onderwijs

Tuinvogeltelling

Welke vogels zien uw leerlingen op het schoolplein? Doe mee met de Tuinvogeltelling voor scholen en u weet het precies! In januari kunt u meedoen. Met veel gratis downloadbaar lesmateriaal voor alle groepen van het primair onderwijs. Ook leuk voor kinderopvang, kinderdagverblijven en buiten- of naschoolse opvang! Meedoen is makkelijk en leuk. Leerlingen leren spelenderwijs de vogels kennen en raken enthousiast voor natuur in hun directe omgeving.
Tip: leer spelenderwijs de tuinvogels herkennen met vogelmemory!

Via live webcams kunt u in de klas alle avonturen van vogels zoals ooievaar of de steenuil meebeleven! Beleef de Lente biedt veel gratis lesmateriaal voor het primair onderwijs: van ‘informatiesnack’ tot compleet project. Hoe maken vogels een nest? Wanneer komen eieren uit? Wat eten vogels eigenlijk? Tussen 1 maart en 1 juli kunt u via de cams in de klas vogellevens meebeleven: spektakel gegarandeerd.

Vogelvriendelijk schoolplein

Wilt u uw schoolplein groener en vogelvriendelijker inrichten? Vogelbescherming helpt met advies op maat van onze speciaal opgeleide Tuinvogelconsulenten. Vraag een tuinvogelconsulent in uw omgeving om advies.

Trekvogels

Voor leerlingen uit groep 7 en 8 biedt Vogelbescherming een afwisselende les over het boeiende fenomeen van de trekvogels. Dat gebeurt aan de hand van een mooie soort: de gekraagde roodstaart. Hoe vinden ze eigenlijk de weg? Welke gevaren komen ze onderweg tegen? Hoe houden ze die reis van duizenden kilometers vol? Inclusief het dagboek van een trekkende vogel, een tekenopdracht en als afsluiting maken de leerlingen een prachtig gekraagde roodstaartmasker. Het pakket werd ontwikkeld door Marisa Stoffers en bevat opdrachten op het gebied van biologie, aardrijkskunde, rekenen en taal. Hier kunt u het lespakket gratis downloaden.