Jeugd / Lars Soerink

Educatie

Wilt u als leerkracht ook uw liefde voor natuur en vogels doorgeven aan komende generaties? Vogelbescherming helpt daar graag mee en biedt gratis lesmateriaal aan voor het primair onderwijs.

Beleef de Lente in de klas

Via live webcams kunt u in de klas alle avonturen van vogels zoals ooievaar of de steenuil meebeleven! Beleef de Lente in de klas biedt veel gratis lesmateriaal voor het primair onderwijs: van ‘informatiesnack’ tot compleet project. Hoe maken vogels een nest? Wanneer komen eieren uit? Wat eten vogels eigenlijk? Van 1 maart tot eind juli kunt u via de cams in de klas vogellevens meebeleven: spektakel gegarandeerd.

Algemeen lesmateriaal over vogels

We bieden diverse lesmaterialen over vogels in het algemeen. Download gratis de pdf's:

U kunt deze losse lessen ook samenvoegen tot een project.

Vogels op het schoolplein - onderzoekend leren

Hoe vogelvriendelijk is het schoolplein van uw school? Met het nieuwe lesmateriaal leren kinderen wat voor vogels van belang is om te kunnen overleven op en rond het schoolplein, hoe vogelvriendelijk het schoolplein is en hoe zij vogels kunnen helpen. Welke snavel past bij welk voedsel? En hoe houden vogels hun eieren warm? Leerlingen voeren experimenten uit om dit uit te vinden.

Een stappenplan en tips om het schoolplein vogelvriendelijker te maken vindt u hier.

Groep 3/4 - Vogels en voedsel

Groep 5/6 - Nesten en nestkasten

Groep 7/8 - vogelvriendelijk schoolplein

Naslag alle groepen

Lesmateriaal weidevogels

Deze muzikale lessen bestaan uit 3 delen die ook los van elkaar gegeven kunnen worden. Ze bevatten naast kennisopdrachten ook luisteropdrachten, een zingopdracht en een musiceeropdracht.

Vogels tellen met de klas

Welke vogels zien uw leerlingen op het schoolplein? Doe eind januari mee met de Tuinvogeltelling voor scholen of doe het op een ander moment. Bekijk het gratis downloadbaar lesmateriaal voor alle groepen van het primair onderwijs. Ook leuk voor kinderopvang, kinderdagverblijven en buiten- of naschoolse opvang! Tellen is makkelijk en leuk. Leerlingen leren spelenderwijs de vogels kennen en raken enthousiast voor natuur in hun directe omgeving.
Tip: leer spelenderwijs de tuinvogels herkennen met vogelkwartet!

Leren over trekvogels

Voor leerlingen uit groep 7 en 8 biedt Vogelbescherming een afwisselende les over het boeiende fenomeen van de trekvogels. Dat gebeurt aan de hand van een mooie soort: de gekraagde roodstaart. Hoe vinden ze eigenlijk de weg? Welke gevaren komen ze onderweg tegen? Hoe houden ze die reis van duizenden kilometers vol? Inclusief het dagboek van een trekkende vogel, een tekenopdracht en als afsluiting maken de leerlingen een prachtig gekraagde roodstaartmasker. Het pakket werd ontwikkeld door Marisa Stoffers en bevat opdrachten op het gebied van biologie, aardrijkskunde, rekenen en taal. Hier kunt u het lespakket gratis downloaden.

Vogels op het schoolplein

Wilt u uw schoolplein groener en vogelvriendelijker inrichten? Vogelbescherming helpt met advies op maat van onze speciaal opgeleide Tuinvogelconsulenten. Vraag een tuinvogelconsulent in uw omgeving om advies.

Vraag advies aan

Vogels Junior speciaal voor jou

Vogels Junior gaat over beesten, buiten en beschermen en is speciaal bedoeld voor jou! Je vindt er de mooiste foto’s, posters, gekke weetjes en nuttige informatie over dieren en het beschermen van natuur.

Vraag gratis een proefnummer aan