Educatie

Wilt u als leerkracht ook uw liefde voor natuur en vogels doorgeven aan komende generaties? Vogelbescherming helpt daar graag aan mee en biedt gratis lesmateriaal aan voor het primair onderwijs.

Nieuw lesmateriaal over vogels

Net nieuw is ons les materiaal over vogels in het algemeen:

Begin januari komt ook nieuwe lesmateriaal rond de thema’s Vogels op het schoolplein en Weidevogels beschikbaar; Een introductieles over vogels voor groepen 7/8 en onderzoekkaartenover thema’s voedsel & snavels, eieren & kuikens, wonen & nestelen en gevaren & bedreigingen.

Schakel een gastleerkracht in voor een vogelles

Een vogelkenner die als gastleraar in de klas en in de buurt van de school een les komt geven over vogels is leuk en leerzaam. Op deze manier maken we het leerkrachten gemakkelijk om hun leerlingen te laten kennismaken met de ‘echte’ natuur dicht bij huis.

Vogelbescherming heeft vrijwilligers die een vogelles kunnen verzorgen. Met een korte introductie in de klas en diverse activiteiten buiten in de directe omgeving van de school. Deze vrijwilligers hebben kennis van de natuur en vogels en kunnen hiermee leerkrachten helpen om de leerlingen een boeiende vogelervaring te bezorgen.

Vogels op het schoolplein

Hoe vogelvriendelijk is het schoolplein van uw school? Met het nieuwe lesmateriaal leren leerlingen wat voor vogels van belang is om te kunnen overleven op en rond het schoolplein, hoe vogelvriendelijk het schoolplein is en hoe zij vogels kunnen helpen.

Groep 3/4 - Vogels en voedsel

Groep 5/6 - Nesten en nestkasten

Groep 7/8

Naslag alle groepen

Vogels tellen met de klas tijdens de Tuinvogeltelling

Welke vogels zien uw leerlingen op het schoolplein? Doe mee met de Tuinvogeltelling voor scholen en u weet het precies! Eind januari kunt u meedoen. Met veel gratis downloadbaar lesmateriaal voor alle groepen van het primair onderwijs. Ook leuk voor kinderopvang, kinderdagverblijven en buiten- of naschoolse opvang! Meedoen is makkelijk en leuk. Leerlingen leren spelenderwijs de vogels kennen en raken enthousiast voor natuur in hun directe omgeving.
Tip: leer spelenderwijs de tuinvogels herkennen met vogelkwartet!

Vogels in hun nesten bekijken met Beleef de Lente

Via live webcams kunt u in de klas alle avonturen van vogels zoals ooievaar of de steenuil meebeleven! Beleef de Lente biedt veel gratis lesmateriaal voor het primair onderwijs: van ‘informatiesnack’ tot compleet project. Hoe maken vogels een nest? Wanneer komen eieren uit? Wat eten vogels eigenlijk? Tussen 1 maart en 1 juli kunt u via de cams in de klas vogellevens meebeleven: spektakel gegarandeerd.

Leren over trekvogels

Voor leerlingen uit groep 7 en 8 biedt Vogelbescherming een afwisselende les over het boeiende fenomeen van de trekvogels. Dat gebeurt aan de hand van een mooie soort: de gekraagde roodstaart. Hoe vinden ze eigenlijk de weg? Welke gevaren komen ze onderweg tegen? Hoe houden ze die reis van duizenden kilometers vol? Inclusief het dagboek van een trekkende vogel, een tekenopdracht en als afsluiting maken de leerlingen een prachtig gekraagde roodstaartmasker. Het pakket werd ontwikkeld door Marisa Stoffers en bevat opdrachten op het gebied van biologie, aardrijkskunde, rekenen en taal. Hier kunt u het lespakket gratis downloaden.

Vogels op het schoolplein

Wilt u uw schoolplein groener en vogelvriendelijker inrichten? Vogelbescherming helpt met advies op maat van onze speciaal opgeleide Tuinvogelconsulenten. Vraag een tuinvogelconsulent in uw omgeving om advies.

Vraag advies aan

Vogels Junior speciaal voor jou

Vogels Junior gaat over beesten, buiten en beschermen en is speciaal bedoeld voor jou! Je vindt er de mooiste foto’s, posters, gekke weetjes en nuttige informatie over dieren en het beschermen van natuur.

Vraag gratis een proefnummer aan