naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Rekenles: Hoe lang broeden vogels?

Binnen | 15 a 60 min | Groep 5-6 | Vind ik leuk | Bewaar deze les | 568x

Werkblad – Kinderen leren rekenen aan de hand van vogelnesten: hoe lang broeden vogels, hoe lang tot de eieren uit komen en hoe lang blijven de ouders hun jongen nog voeren? Niet alleen goed voor hun rekenvaardigheden, maar ze leren meteen dat er verschillen zijn tussen de vogels. Ze leren de verschillen te interpreteren en begrip te krijgen voor het gedrag. Tip: Het onderzoeksblad 'Hoe houd je een ei warm?' is ideaal voor onderzoekend leren les.

Rekenles: Hoe lang broeden vogels?

De les bestaat uit twee onderdelen: een opwarmopdracht, voor als je de les gebruikt als biologieles, en een rekenles met broedgegevens van verschillende vogelsoorten.

Kerndoelen: De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven (24). De leerlingen leren meten en rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur (33). De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving (40).

Openen (PDF)