naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Uitgevlogen

Uitgevlogen

Geen broedsel

Havik

Brunch bij de slechtvalkmeiden   *   Elke dag een eitje   *   Muizenkennis   *   Tweede ei bij de huiszwaluwen   *   Jongste lepelaartje valt uit het nest

Rekenles: Hoe lang broeden vogels?

Binnen | 15 a 60 min | Groep 5-6 | Vind ik leuk | Bewaar deze les | 714x

Werkblad – Kinderen leren rekenen aan de hand van vogelnesten: hoe lang broeden vogels, hoe lang tot de eieren uit komen en hoe lang blijven de ouders hun jongen nog voeren? Niet alleen goed voor hun rekenvaardigheden, maar ze leren meteen dat er verschillen zijn tussen de vogels. Ze leren de verschillen te interpreteren en begrip te krijgen voor het gedrag. Tip: Het onderzoeksblad 'Hoe houd je een ei warm?' is ideaal voor onderzoekend leren les.

Inhoud: rekenen met nestgegevens van vogels
Kerndoelen: 4 (informatie halen uit informatieve en instructieve teksten, o.a. schema's, tabellen en digitale bronnen), 24 (De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven); 33 (De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten); 40 (De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving).
21ste eeuwse vaardigheden: kritisch denken, informatievaardigheden, creatief denken.
Vaardigheden OOL: Verwerken en concluderen (redeneringen formuleren, tabellen aflezen)