Samen voor vogels en natuur

Dramatische achteruitgang insecten

In Duitse natuurgebieden is 75% van de insecten verdwenen! 75% van het vogelvoer voor jonge vogels weg. Je vraagt je af hoe vogels überhaupt nog kunnen overleven. Veel vogels doen dat dus ook niet.

Kijktip oktober: zilverplevieren uit Siberië

Een kenmerkend geluid op rustige oktoberdagen is de ver dragende, melancholieke roep van een eenzame zilverplevier op trek. Het klinkt als klu-oe-wíet. Zilverplevieren zijn doortrekkers en wintergasten en in Nederland vooral op het slik te vinden, waar ze hun voedsel op het oog zoeken.

Vogelgids

Weidevogels redden? Zo doen we dat!

Grutto’s en andere weidevogels hebben het moeilijk in ons land. Ze hebben drassige grond en bloemrijke weides nodig om te overleven. Vogelbescherming ondersteunt lokale initiatieven van weidevogelboeren en burgers bij de aankoop van grond om bloemrijke weide te realiseren.

Helpt u ook mee?

Vijf Brabantse steden zorgen voor extra woonruimte voor vogels en vleermuizen

lees wat zij gaan doen

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Houdt u ook van vogels en natuur? Bestel dan Vogels dichterbij van Vogelbescherming. Vol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Bestel gratis magazine

‘Vertrouwen in de Toekomst’ heeft geen aandacht voor natuur

De gezamenlijke natuurorganisaties (LandschappenNL, Vogelbescherming Nederland, Stichting de Noordzee, SoortenNL, IVN en IUCN NL) zijn ronduit teleurgesteld in het vandaag gepresenteerde regeerakkoord tussen VVD, CDA, D66 en Christenunie.

lees bericht

De nieuwe agenda en kalender 2018!

Met de allernieuwste agenda en kalender 2018 van Vogelbescherming kunt u alvast op uw gemak het komende jaar inplannen. Extra voordeel als u ze samen bestelt!

Bestel hier