Koekoeksbloem / Hans Peeters Toon alles in de buurt
Koekoeksbloem / Hans Peeters Margriet Maas

Door Margriet Maas
Tuinvogelconsulent

Margriet Maas

Maakt u ook van uw tuin een “vogeltuin”? Daarmee geniet u niet alleen van alle vogels maar u draagt een “steentje” bij aan de biodiversiteit, iets waar onze natuur juist nu een hele grote behoefte aan heeft. Ik kan u vele tips geven waar u vervolgens dan als “bruggenbouwer” aan de slag kunt om ook van uw tuin een ware “vogeltuin” te maken. Maar ook voor andere diersoorten, denk hierbij aan o.a. vlinders, bijen en egeltjes is de “vogeltuin” prima toeven.

Tuinvogelconsulenten geven persoonlijk advies op maat over vogelvriendelijke tuin-, balkon- en schoolpleininrichting. De Tuinvogelconsulenten komen bij je langs om de mogelijkheden te bespreken voor een vogel- en natuurvriendelijke tuin. En schrijven op basis daarvan een advies op maat met praktische tips afgestemd op wensen en mogelijkheden. De kosten voor het opstellen van het rapport bedragen 30 euro voor particulieren (leden Vogelbescherming) en 47,50 euro voor niet-leden van Vogelbescherming en scholen.

Als klein kind werd ik al veel meegenomen door mijn vader, die landschapsarchitect is. Ik geniet altijd van de natuur en in het bijzonder de vogels, vlinders en bijen. In mijn vrije tijd ben ik hobby imker en hou me ook veel bezig met tuinieren en met mijn dieren (waaronder 10 alpaca's). Een pluktuin zal in de toekomst ook een plaatsje krijgen in mijn leven. Kortom liefde voor de natuur en dieren!

Gemeenten: Halderberge, Rucphen, Etten Leur, Breda, Moerdijk

Margriet Maas:

Mijn vader nam mij als jong meisje dikwijls mee de natuur in. Vanuit die tijd toveren vogels altijd een glimlach op mijn gezicht. Nu heb ik een fijne tuin met een reeks van kostgangers, met o.a. torenvalken, roodborstjes, merels, duiven, mussen, vinkjes en bovenal de koolmeesjes. Prachtig, dat is het juiste woord hiervoor, ik voel me er heel rijk door.

Vraag advies aan

Ik ben tijdelijk niet beschikbaar. U kunt een andere tuinvogelconsulent uit uw omgeving benaderen, of contact opnemen met het Servicecentrum van Vogelbescherming Nederland.