Huismussen in tuin / Shutterstock

Wat hebben tuinvogels nodig?

Tuinen zijn voor veel vogels, zoals de merel, koolmees en roodborst een belangrijk leefgebied. Alle Nederlandse tuinen samen vormen een natuurgebied dat zo groot is als vijf keer de Oostvaardersplassen. Volop kansen voor onze tuinvogels dus. Maar in kale, betegelde tuinen vinden vogels geen voedsel, geen plek om te schuilen en geen plek om een nest te bouwen. Maak uw tuin of balkon daarom aantrekkelijk voor vogels. Zo helpt u niet alleen vogels en andere dieren, maar geniet u zelf ook van uw eigen mini-natuurgebied.

Elke tuin telt

Of u een nou een balkon heeft, een kleine (stads)tuin of een joekel van een tuin of erf: u kunt vogels helpen! De basisprincipes zijn eenvoudig. Vogels zoeken voedsel en water om te drinken en badderen, plaatsen waar ze kunnen schuilen en een plek om te broeden. Tot slot: hoe meer afwisseling in aanplant, hoe aantrekkelijker uw tuin is voor verschillende vogelsoorten. Een handig ezelsbruggetje is de drie V's: Voedsel, Veiligheid, Voortplanting.

Vlinder op bloemen / Pixabay

Voldoende voedsel

In tuinen lijkt vaak voldoende voedsel voor vogels, zeker omdat wij ze graag bijvoeren met vetbollen of pindaslingers. Bijvoeren is goed, maar vooral als aanvulling op natuurlijke voedselbronnen. Want om jongen groot te brengen hebben vogels insecten nodig. Insecten lok je naar je tuin door verschillende bloemen, struiken en als er ruimte is zelfs bomen te planten. Hoe meer variatie, hoe meer verschillende bijen, vlinders en insecten zich laten zien en hoe meer voedsel er dus is voor de vogels. Ook de zaden van uitgebloeide bloemen, struiken met bessen en bomen met vruchten zijn belangrijk voedsel voor vogels.

Nestkast / Pixabay

Een plek om te wonen

Tuinvogels zoals roodborst, merel en koolmees zoeken plekken om te nestelen in onze tuinen. Struikgewas en bomen zijn belangrijk als broedplek. Ook gevelbegroeiing, zoals klimop, is een prima nestlocatie. Sommige vogelsoorten zoals kool- en pimpelmezen zijn van oorsprong holenbroeders. Als geschikte bomen met holen ontbreken kunt u ze helpen met nestkasten.

Roodborst / Shutterstock

Veilige omgeving

Ruim 100 jaar geleden was de merel nog een schuwe bosvogel. Nu is deze soort niet meer weg te denken uit onze tuinen. Ondanks dit wonderbaarlijke aanpassingsvermogen staan vogels in onze tuinen en balkons ook voor uitdagingen. Waar kunnen ze zich verstoppen als een kat op ze loert? Of als het regent, waait of de zon juist fel schijnt? Een takkenril, begroeide schutting, heg, struik, boom en zelfs een vogelhuis biedt vogels plekken om te schuilen bij onraad.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe u uw tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in uw buurt

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.