Toon alles in de buurt

Door Herman Feenstra
WetlandWacht

Herman Feenstra

Bescherming van het Fochteloërveen en vooral de soorten die onder druk staan zoals de kraanvogel, het paapje, maar ook vogels en slangen die worden doodgereden op de Fochteloërveenweg. Alles verandert erg snel. Maar natuur, rust en ruimte staan op plek één in het wetland Fochteloërveen. Hiervoor houden we de vinger aan de pols.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Fochteloërveen inclusief een landbouwgebied eromheen (belangrijk voor overwinterende ganzen en zwanen maar ook kraanvogels). Globaal in de hoek Assen, Veenhuizen, Haule, Oosterwolde, Appelscha en Smilde.

Herman Feenstra:

"Passie voor alles wat leeft, waarbij vogels een extra dimensie toevoegen met hun geluid. April-juni zijn de favoriete maanden, waarbij er elke dag te weinig uren in een etmaal zitten om alles te bekijken, tellen en beschermen."

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.