Henk van Paassen / Fred van Diem Toon alles in de buurt
Henk van Paassen / Fred van Diem Henk van Paassen / Fred van Diem

Door Henk van Paassen
Stadsvogeladviseur

Henk van Paassen

Henk werkt samen met collega Raymond de Heer. Samen onderhouden zij het contact met de gemeente Ede en leveren ze gevraagd en ongevraagd advies. Zeker sinds hij van een grote woningcorporatie een overschot aan nestkasten kon overnemen; 150 voor gierzwaluwen, 25 voor mussen en 10 stuks voor vleermuizen. Deze distribueert hij nu binnen de hele regio. Hij geeft dan altijd advies hoe je die kasten moet ophangen. “En als ik denk dat het niet lukt, rijd ik er zelf toch even heen om ze aanwijzingen te geven.”

Wat doet een Stadsvogeladviseur?

Voor de bescherming van vogels in steden en dorpen werkt Vogelbescherming Nederland samen met vrijwilligers: de Stadvogeladviseurs. Stadsvogeladviseurs zetten zich in voor vogels in stad en dorp. Zij zijn de ogen, oren en mond van Vogelbescherming op lokaal niveau. Dankzij hen zijn er op vele plekken in Nederland mooie initiatieven gestart voor een vogelvriendelijkere en groene leefomgeving. Samen maken ze gemeenten, ontwikkelaars, woningcorporaties en bewoners bewust van de natuur die iedereen net buiten zijn voordeur kan vinden én hoe je die een handje helpt. Je kunt contact opnemen met een Stadsvogeladviseur voor advies over vogels en vogelvriendelijk beleid in jouw gemeente of buurt.

Ede

Henk van Paassen:

“In Ede sta ik bekend als ‘De Vogelman’. Zodra er hier wordt gebouwd of gerenoveerd, weten ze me als stadsvogeladviseur te vinden. Mijn streven: nog meer biodiversiteit in de bebouwde omgeving.”

Contact Stadsvogeladviseur

Titel
Privacy Waarborg
Kijk hier hoe Vogelbescherming omgaat met je persoonlijke gegevens.