Huismus

Geen broedsel

De vijver van winter naar zomer

We zijn aan het einde gekomen van dit seizoen van Beleef de Lente.
De afgelopen vijf maanden is het beeld van de vijver compleet veranderd. En dit heeft natuurlijk te maken met de verandering van de seizoenen. We gingen van de winter naar de zomer, met als hoogtepunt de lente.

Bedankt voor het kijken en hopelijk tot volgend jaar!

Bekijk de clip

Haiku challenge special

Roos Tol

17.07.24 Wie had gedacht dat de haiku challenge zo'n succes zou worden? Ik zeker niet. Het heeft me overweldigd. En ook blij gemaakt. De vijver roept de dichter in ons wakker. De dichter in ons roept de vijver wakker. Hier een bloemlezing uit niet gepubliceerde haiku's. Omdat er toen geen ruimte was. Nu wel.

Naar alle blogs & vlogs vijver

Bruine kikkers keren terug naar de plek waar ze geboren werden. Dit kan toch niet, dan komen er steeds meer kikkers in deze vijver?

Deze vraag is gesteld door Moesje.

Veelgestelde vragen over de vijver

Badderen en drinken

Deze bosvijver is een magneet voor tal van soorten, die hier graag komen badderen en drinken. Wat kunnen we verwachten? In ieder geval de merel, koolmees, pimpelmees, roodborst en zelfs appelvink

Leem en natte plantenresten

Vogels halen vaak nestmateriaal bij de vijver. Zo haalde de boomklever er leem om de nestopening van de mezenkast mee te verkleinen. Merels halen er natte plantenresten om hun nest mee op te bouwen.

Bij toeval ontstaan

Deze vijver is bij toeval ontstaan in de voortuin van een boshuis boven op de stuwwal van de Veluwe. Er bleef steeds water staan waar de hond van de eigenaar graag in ging liggen.