Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

De koolees man en vrouw zijn redelijk goed uit elkaar te houden. Het mannetje heeft een brede zwarte streep op de borst, het vrouwtje heeft een veel smallere zwarte streep.

Die streep wordt vaak aangeduid als stropdas, vooral oudere mensen hadden daar steun aan. Vroeger droegen vrouwen ook weleens een stropdas, dat was dan een hele smalle, vergeleken met de stropdas van mannen.

Je kunt ook een kijkje nemen in de vogelgids, deze kun je vinden boven het camerabeeld, in de gids staan de verschillen duidelijk aangegeven, ook kun je daar de geluiden leren kennen.

Als je even naar beneden scrolt, dan vind je daar allerlei informatie over de locatie.Ook het bijzondere verhaal hoe de vijver is ontstaan,met daarbij een mooi filmpje.

Deze knop is nieuw, je vindt hem onderaan rechts in beeld. Druk je op deze knop, dan krijg je een verkleind beeld. Als je vervolgens je beeld minimaliseert, met het streepje rechts boven in beeld, dan blijft het kleine beeld zichtbaar.

Je kunt dan op je computer gewoon door werken en het beeld van Beleef de Lente blijven volgen.

Handig, als je verschillende dingen tegelijk wilt doen.

Dus dubbel genieten zeg maar. Blijf kijken, want als het beter weer wordt, dan verschijnen er nog meer vogels in ons openluchtbad.

Beste Sydney

Wat voederen betreft is er in de loop van de tijd veel veranderd, ook zijn er allerlei soorten voer bijgekomen.

Veel is afhankelijk van wat je voert, het weer, lees voedselaanbod in de omgeving en plaatselijke omstandigheden.

Is de tuin bijvoorbeeld natuurvriendelijk ingericht, dan is in principe niet eens bijvoedering nodig. Vogels vinden dan genoeg voedsel in rommelhoekjes, de composthoop, takkenwal e.d.

Meestal wordt er bijgevoerd, omdat men dit leuk vindt en de vogels goed kan bekijken.

Wel moet je de vogels niet al teveel verwennen, ze moeten ook zelf op zoek gaan naar voedsel. Vogels weten instinctmatig wat goed voor hun is en voor hun jongen. Want daar gaat het meestal om, een koolmees zal je nooit een hele pinda zien voeren, maar voor de zekerheid zou ik die nu niet meer voeren, of je moet het zoals bij onze voedertafel doen in een fijnmazige koker. De vogels moeten de pinda's dan klein pikken.

Tegenwoordig kun je ook al gedroogde insecten voeren, maar ook levende, zoals meelwormen. De voorkeur gaat uit naar levende, want daar zit voldoende vocht in, goed voor de kuikentjes.

Kortom voeren mag het hele jaar door, maar pas het voer aan en belangrijk voer niet teveel.

Met vriendelijke groet team voedertafel.