Bliek

Scholekster

Geen broedsel

Geen broedsel

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Met vogels is het niet anders als met mensen, er bestaan allerlei ziekten en parasieten. Bij vogels die wat kaal aan de kop worden, is meestal de veroorzaker vedermijt. Het zijn hele kleine beestjes nog geen halve millimeter groot, een beetje vergelijkbaar met hoofdluis.

Echter kan het kale koppie ook veroorzaakt worden door rui, het wisselen van veren bij vogels. Meestal gaat dit vanzelf over of er moeten sprake zijn van een ernstige besmetting.

Wil je vogels leren kennen, dan moet je kennis opdoen. Kijk eens in de vogelgids net boven het camerabeeld. Tik in fitis, tjiftjaf, tuinfluiter, heggenmus enz. Bij veel op elkaar gelijkende vogels staat altijd onderaan één of enkele afbeeldingen van gelijkende vogels.

Natuurlijk leer je ze het best kennen, door met ervaren vogelaars op stap te gaan. Haast elke plaats heeft wel een vogelwerkgroep of natuurvereniging, daar staan mensen klaar om hun kennis te delen.

In de blogs en films worden al veel soorten genoemd. Tenslotte is er ook nog de gratis vogelcursus.

Ook wij hebben niet vast kunnen stellen wie of wat er de aanval uitvoerde. Er werd gedacht aan een sperwer, maar het kan ook een havik geweest zijn. Verder is het niet eens zeker of de merel te pakken is genomen, daarvoor ging het te snel.

Ook in de vogelwereld staat de tijd niet stil. Regelmatig worden vogelnamen aangepast, vaak heeft dit met internationale afspraken te maken.

Zo heet het winterkoninkje nu winterkoning en de Vlaamse gaai nu gewoon gaai. Veel mensen houden echter vast aan de oude namen. Echter in nieuwe vogelliteraruur wordt de nieuwe officiële naam gebruikt.

Het verschil tussen matkop en glanskop is heel erg moeilijk waar te nemen, dan moet je echt heel goede stilstaande beelden hebben. Het verschil zit hem in een lichte baan op de vleugels.

De zwartkop is vergeleken met matkop en glanskop veel slanker en heeft niet de typische witte hals en ook geen keelvlek. Man heeft een zwart petje en vrouw een bruin.

Misschien moet je even kijken in de vogelgids, welke je kunt vinden net boven het cambeeld.

Voor mij een heel gemakkelijke vraag, als je let op de nek. De holenduif heeft geen witte ring, wel een kenmerkende groene nekvlek.

De houtduif is iets forser en heeft wel een witte halsring, dus het was een houtduif, goed te zien toen deze dronk.

Mannetjesmerels staan bekend om hun zwarte verenkleed en hun opvallende geel-oranje snavel. De vrouwtjes zijn te herkennen aan hun bruine slanke voorkomen. Maar wie op de details let kan ongeveer inschatten hoe oud individuele vogels zijn.

Mannetjes- en vrouwtjesmerels zien er vlak na hun geboorte vrijwel hetzelfde uit. Het verschil tussen het mannetje en het vrouwtje zit hem dan in de kleur van de grote slagpennen en de staart, deze zijn namelijk zwart bij het mannetje. Een onvolwassen mannetje heeft vervolgens wel bruine vleugels, een iets valig zwart lijf en een donkere tot soms zelfs zwarte snavel waardoor hij moeilijk te onderscheiden valt van het vrouwtje.

Maar dan treedt er een verandering op! De man wordt zwart en zijn snavel krijgt de typische geel-oranje kleur. Naarmate de leeftijd van de man vervolgens toeneemt, wordt zijn snavel steeds langer en de kleur steeds dieper. De roodachtige snavels horen dan ook bij de oude heren.

Ook bij het vrouwtje verkleurt de snavel; jonge vrouwtjesmerel hebben een hoornkleurige snavel terwijl de wat oudere vogels gesierd worden met een geelachtige snavel.

Dus ook vrouwtjes kunnen een gele snavel hebben.

Het overzicht is van de eerste 12 dagen, dus volgende keer staat die er ook bij.

In het filmpje is hij zoveel te zien.

Heb de vraag gesteld aan onze clipmaker en helaas ziet deze niet de mogelijkheid titels aan te brengen. Dikwijls zijn het korte momenten, met heel veel vogels bijeen.

Vaak geven de chatters live gelukkig wel veel namen. Overigens kun je ook de gratis cursus vogels kennen doen, welke online te volgen is. Hij staat iets lager op de pagina: Vogelcursus

Blijf met ons genieten en leer de vogels kennen, alvast veel plezier.

De vijver is eigenlijk nog niet eens zo erg groot, denk een anderhalve meter bij 2 meter.

Wil je hem helemaal zien kijk dan even bij locatie iets onder het cambeeld, hierbij de link daar naar toe: vijver.

Blijf samen met ons genieten en leer de vogels kennen.

Kepen zijn net zo groot als vinken, maar vallen vooral op door de combinatie van witte buik en oranje borst en vleugeldekveren. Daarnaast zitten er ronde donkere vlekken op de flanken en heeft hij een gele snavel met een zwart puntje (behalve in broedkleed). Bij het opvliegen is de witte stuit opvallend. In zomerkleed hebben mannetjes een ongetekend oranje keel en borst en een glanzend blauwzwarte kop en mantel. Vrouwtjes hebben slechts een oranje tint op de borst en hebben een bruingrijze kop. In de winter hebben mannetjes lichte, roestbeige zomen aan de zwarte veren waardoor ze een nogal bont uiterlijk krijgen.

Deze info heb ik even gehaald uit de vogelgids, die net boven het beeld van de camera staat.

Op de achtergrond wordt bijgehouden welke vogels de vijver bezoeken

Dit seizoen zal er geen onderzoek gedaan worden, daar het hier enkel gaat om komende en gaande vogels. Natuurlijk is het wel leuk om te weten welke soorten er gezien worden.

Één van de vrijwilligers neemt de taak op zich, om de soorten lijst bij te houden. Mogelijk wordt in een blog de tussenstand eens gemeld, op het eind van het seizoen komt er een totaaloverzicht.

Natuurlijk is het voor eenieder vrij om zelf een lijst bij te houden, dat is gewoon leuk om te doen. Het veld onderzoek zal van de pagina verwijderd worden, daarvoor even geduld. Samen gaan we er een feestje van maken, met hopelijk even veel soorten als vorig jaar.

Mooie vraag, wanneer worden de kleine vogeltjes wakker. De meeste vogels worden zo'n half uur voor de zon opkomt wakker. De één gaat meteen op pad en de ander blijft nog even zitten. Haast elke soort vogel heeft zijn eigen gedrag, de meesten gaan echter al snel op zoek naar voedsel.

Uiteraard geldt dit niet voor de nachtvogels, zoals uilen, die hebben een ander ritme. Uilen worden juist wakker een half uur na zonsondergang en gaan slapen ongeveer voor de zon opkomt.

Blijf kijken en ontdek zelf wanneer de vogels verschijnen bij de vijver, nog veel plezier gewenst.

Hallo Sam

Geen van de vogels heeft last van de camera. Als dat zou zijn, dan zouden we deze niet plaatsen. Vogelbescherming Nederland zou dit natuurlijk dan niet ondersteunen.

Met vriendelijke groet team vijver

Het voeren van eenden in een sloot is in principe niet nodig. Natuurlijk kennen wij de sloot niet, maar in de meeste weten eenden genoeg voedsel te vinden.

Als u toch wilt voeren, houdt dan in de gaten dat u niet teveel voert. Dit voorkomt problemen met ratten en muizen. Ook is de kans op schimmelvorming dan kleiner.

Veel plezier met uw eenden en het kijken bij onze waterplas.

Natuurlijk maken we de locatie niet bekend, dit in verband met de privacy van de eigenaar van de tuin.

Maar als je goed kijkt op de pagina en naar beneden scrolt, dan kom je daar de tab locate tegen, daar staat allerlei informatie over de tuin en bovendien een leuk filmpje.

Voor het gemak hier de link: locatie

We hebben hier een prachtige plek, waarvan we met zijn allen kunnen genieten, ja zelfs in de avond. De kikkers, padden en andere diertjes vermaken ons wel.

Deze knop is nieuw, je vindt hem onderaan rechts in beeld. Druk je op deze knop, dan krijg je een verkleind beeld. Als je vervolgens je beeld minimaliseert, met het streepje rechts boven in beeld, dan blijft het kleine beeld zichtbaar.

Je kunt dan op je computer gewoon door werken en het beeld van Beleef de Lente blijven volgen.

Handig, als je verschillende dingen tegelijk wilt doen.

Dus dubbel genieten zeg maar. Blijf kijken, want als het beter weer wordt, dan verschijnen er nog meer vogels in ons openluchtbad.

Natuurlijk staat de camera aan, anders zien we hier niets 🤗

Het is overigens gemakkelijk te controleren, onder in het beeld loopt de klok mee, als die stil staat, is er iets mis. De toetscombinatie f5 brengt meestal de oplossing.

Er zal vast en zeker regelmatig beweging komen. Dan kunnen we genieten van de diverse vogels, hier in de tuin aan de bosrand.