Bliek

Gierzwaluw

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Het kroos wordt door de eigenaar weg gehaald, om meer ruimte te bieden voor de vogels, om te badderen en te drinken.

De tuineigenaar houdt het plasje prima bij, allemaal om ons zoveel mogelijk vogels te laten zien.

Klopt helemaal, je ziet dat je vogels op allerlei manieren kunt herkennen, niet alleen aan kleur, maar ook aan gedrag.

Hoe meer men met vogels bezig is, hoe meer kenmerken er in ons geheugen opgeslagen worden en zo wordt je een echte vogelaar.

Als je zo naar de vogels kijkt, dan kun je je al wel een voorstelling maken van de grootte. Vooral als bijvoorbeeld de merel midden in het water staat.

De vijver is ongeveer 1'50 mtr. bij 1:50 mtr. dus betrekkelijk klein, maar groot genoeg om te badderen en te drinken.

Doe er het filmpje bij van de winteropname, zodat je een beetje het overzicht hebt.

De maker van de maandoverzichten hhalt zijn gegevens uit de chat, om gemakkelijk te tellen kan hij zo tussen door gesprekjes uitfilteren. Dus zetten de chatters een #voor hun gesprek. Bij meldingen wordt dit teken niet gebruikt. Ter aanvulling # vind je op een gewoon toetsenbord onder shift 3.

Er komen beslist niet minder vogels, althans niet door de kikkers. Het is zelfs denkbaar dat er nieuwe vogels verschijnen die kikkervisjes wel lekker vinden.

Overigens zijn nu veel vogels aan het nestelen, waardoor het bezoek iets minder kan zijn, er wordt gewerkt en dan is er minder tijd voor badderen.

De vijver wordt keurig bijgehouden door de tuin eigenaar en ook bijgevuld, prima tuinman en erg goede samenwerking.

Er wordt inderdaad net als andere jaren een lijst bijgehouden van vogels die in beeld komen. Dat doet men aan de hand van eigen waarnemingen en de gemelde vogels in de chat.

Door met name de chat leer je vaak snel vogels kennen, daar er steeds meer ervaren chatters aanwezig zijn. Blijf kijken, genieten en leer samen met ons de vogels beter kennen.

Bedoel je deze: https://www.vogelbescherming.nl/beleef-de-lente-dev/blog/lezen/?&preview=1&post=1706

Overigens kun je alle blogs terug lezen ook alle filmpjes uit het verleden opnieuw bekijken via de geplaatste links. Bij de filmpjes klik je op de groene balk, naar alle filmpjes. Voor de blogs staat onderaan het blog de link.

Veel plezier met het terug kijken, maar bovenal met alle nieuwe blogs, filmpjes en de live beelden. Probeer zeker elke dag ook even een moment naar buiten te gaan, te genieten en te kennen.

Deze knop is nieuw, je vindt hem onderaan rechts in beeld. Druk je op deze knop, dan krijg je een verkleind beeld. Als je vervolgens je beeld minimaliseert, met het streepje rechts boven in beeld, dan blijft het kleine beeld zichtbaar.

Je kunt dan op je computer gewoon door werken en het beeld van Beleef de Lente blijven volgen.

Handig, als je verschillende dingen tegelijk wilt doen.

Dus dubbel genieten zeg maar. Blijf kijken, want als het beter weer wordt, dan verschijnen er nog meer vogels in ons openluchtbad.

Beste Sydney

Wat voederen betreft is er in de loop van de tijd veel veranderd, ook zijn er allerlei soorten voer bijgekomen.

Veel is afhankelijk van wat je voert, het weer, lees voedselaanbod in de omgeving en plaatselijke omstandigheden.

Is de tuin bijvoorbeeld natuurvriendelijk ingericht, dan is in principe niet eens bijvoedering nodig. Vogels vinden dan genoeg voedsel in rommelhoekjes, de composthoop, takkenwal e.d.

Meestal wordt er bijgevoerd, omdat men dit leuk vindt en de vogels goed kan bekijken.

Wel moet je de vogels niet al teveel verwennen, ze moeten ook zelf op zoek gaan naar voedsel. Vogels weten instinctmatig wat goed voor hun is en voor hun jongen. Want daar gaat het meestal om, een koolmees zal je nooit een hele pinda zien voeren, maar voor de zekerheid zou ik die nu niet meer voeren, of je moet het zoals bij onze voedertafel doen in een fijnmazige koker. De vogels moeten de pinda's dan klein pikken.

Tegenwoordig kun je ook al gedroogde insecten voeren, maar ook levende, zoals meelwormen. De voorkeur gaat uit naar levende, want daar zit voldoende vocht in, goed voor de kuikentjes.

Kortom voeren mag het hele jaar door, maar pas het voer aan en belangrijk voer niet teveel.

Met vriendelijke groet team voedertafel.