Huismus

Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Huismus? Chat dan mee in het clubhuis.

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de huismus, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Tikkie voor Beleef de Lente
Geniet je ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Beleef de Lente is gratis, maar kost wel geld. Help je ’n tikkie mee om Beleef de Lente voor iedereen die dat wil gratis toegankelijk te houden? Zodat tienduizenden fans zoals jij dagelijks de mooiste vogelavonturen kunnen meebeleven.

Ja, ik help een tikkie mee

Moderne gevaren en die van alle tijden

Jochem Kühnen

17.06.24 De jongen zitten nu nog heerlijk knus en veilig in het prachtig (vol)gebouwde nest. Als ze de nestkast straks verlaten gaan ze allerlei gevaren tegemoet. Maar zijn ze nu eigenlijk nog wel zo veilig…? In dit blog wat meer over de gevaren.

Naar alle blogs & vlogs huismus

Waarom is de Huismus de vogel van het jaar 2024?

Deze vraag is gesteld door Moderator 12.

Veelgestelde vragen over de huismus

De huismus

Bruingrijs petje, zwarte bef en borst, bij de man. Vrouwtje vooral grijs van onderen en bruin van boven.

Altijd in de buurt van de mens

De huismus is vooral een holenbroeder, die zijn nest in gaten en kieren in huizen of onder dakpannen maakt (ook wel in nestkasten).

Vooral zaadeter

Huismussen eten vooral zaden, van grassen en planten tot struiken. In het voorjaar en de zomer (vooral de jongen) ook wel insecten.

De Eeserhoek

Tegen de zuidzijde van landgoed Heerlijkheid de Eese, op de grens van Friesland, Overijssel en Drenthe, ligt de Eeserhoek.