naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Beleef de Lente algemeen

Wij hebben er dit jaar inderdaad opnieuw voor gekozen om de oehoe niet te volgen bij Beleef de Lente. Helaas werd er, waarschijnlijk door verstoring, op de broedplek waar de webcams stonden in 2015 niet meer gebroed en zijn we er toen mee gestopt.

Daarbij waren de beelden die we toen lieten zien van slechte kwaliteit, vanwege de zeer beperkte capaciteit van de internetverbinding. Om goede beelden te kunnen uitzenden is er in de directe omgeving stroom en een hoogwaardige internetverbinding nodig. We streven nu naar betere kwaliteit beelden dan indertijd bij de oehoe mogelijk was.

Daarom hebben we ervoor gekozen om de oehoe ook dit seizoen niet terug te laten en ons te richten op andere soorten. Mocht er in de toekomst weer een goede locatie beschikbaar komen waar we mooie beelden van de oehoe kunnen krijgen dan zullen we overwegen deze prachtige soort weer te gaan volgen!”

Deze klacht horen we van meer mensen, maar het is lastig om er achter te komen waar dat aan ligt.

Om de oorzaak te achterhalen hebben we informatie van de kijkers met problemen nodig, en daarom vragen we ze om een enquete in te vullen. Alleen als voldoende mensen deze enquete invullen kunnen we op een gestructureerde en overzichtelijke manier problemen en mogelijke oorzaken in kaart te brengen en door spelen aan de partijen die ons daarbij ondersteunen (webbureau, streamingsbedrijf e.d.).

Problemen? Vul de enquete in!

Naar de enquete: https://goo.gl/forms/lTHs7BfzoqPZ0REy2

Dat kan ermee te maken hebben dat je een oud apparaat gebruikt. Op onze website hebben we de JW player ingebouwd om de livestreams te tonen. Die kan op de meeste platformen het beeld afspelen, maar niet op Android apparaten met < versie 3.0.

Elk jaar zijn er - helaas - regelmatig storingen. Het project BeleefdeLente maakt gebruik van een complexe technische infrastructuur. Het streamen van live beelden vanaf verschillende locaties is technisch gezien behoorlijk complex, waarbij verschillende typen webcams, encoders, kabels, zenders, computers, wifiverbindingen en servers een rol spelen. Veel schakels dus, waarin wel eens wat fout gaat of vast loopt, en dan komen de beelden niet door. Gelukkig duren de meeste storingen maar kort.

Nee. De camera’s worden alleen geplaatst bij vogelsoorten die geen last hebben van de camera’s. Als er ook maar een klein risico op verstoring is door de camera’s, plaatsen we ze niet. Dankzij de deskundige inbreng en hulp van de vrijwilligers van de soortwerkgroepen weten we precies welke vogel in beeld gebracht kan worden, en waar en wanneer je uit de buurt moet blijven. Daarnaast installeren we de camera’s altijd voordat het broedseizoen begint. Zo kan de vogel wennen aan de camera.
VogelbeschermingNederland is dé vereniging voor iedereen die van vogels houdt en ze wil beschermen. Met ruim140.000 leden willen we de leefgebieden van vogels beschermen, of dat nou in de natuur, de stad of op het platteland is. Met de webcams van Beleef de Lente kan iedereen vogels leren kennen op een makkelijke en toch spannende manier. Wil je ook meehelpen vogels beschermen? Voor slechts € 27,50 ben je lid en ontvang je ook nog eens 5 keer per jaar het blad Vogels!
Sinds 2012 is er een scholenversie van Beleef de Lente: Beleef de Lente Junior. Leerkrachten van groep 1 tot en met 8 kunnen hier onder andere lesmateriaal downloaden. Sinds dit seizoen heet onze ‘jeugdafdeling’ Beleef de Lente In de klas. Kinderen kunnen hier filmpjes zien van Beleef de Lente die speciaal voor kinderen van toelichting zijn voorzien. Daarnaast heeft de pagina vrijwel iedere dag een nieuw vogelweetje en andere interessante informatie. Beleef de Lente In de klas is te vinden op ht
Beleef de Lente is sinds 2007 de gratis website van Vogelbescherming Nederland waar je tussen 1 maart en 1 juli (in 2015 al vanaf 15 februari en als bij een soort nog niet alle vogels uitgevlogen zijn gaan we nog even door) met webcams live kan kijken naar vogels in hun nest. Miljoenen bezoekers over de hele wereld hebben zo de afgelopen jaren de spectaculaire en verborgen gebeurtenissen van de broedvogels gevolgd. Beleef de Lente is te vinden op www.vogelbescherming.nl/beleefdelente.

Kijk op https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/clubhuisregels

Elk jaar doen bezoekers van de Beleef de Lente website samen onderzoek naar gedragingen van de webcamvogels. Ze observeren de webcamvogels (vaak) 24/7 en noteren alles wat ze waarnemen, zoals welke prooien in de kast worden gebracht). Soms worden van alle waarnemingen worden dag- en weeksamenvattingen gemaakt.

Dit doen de bezoekers op eigen initiatief en soms in samenwerking met de webloggers, die graag bepaalde zaken onderzocht willen hebben. Zo vormen de bezoekers samen een informele onderzoeksgroep en doen ze kennis op over de vogelsoorten. Op deze pagina zie je bij welke vogels al onderzoekspreadsheet zijn aangemaakt.

Heb je zelf een onderzoekspreadsheet aangemaakt? Meld dit dan aan de moderator in het clubhuis.