Daar zitten ze weer!

Door Mary Mombarg
Kerkuilenwerkgroep Nederland

Verliefde kerkuilen flirten volop

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland | zondag 26 februari 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 171x

Team Kerkuil merkt al een tijdje achter de schermen verhoogde activiteit bij het kerkuilenpaartje van Beleef de Lente 2023. Voor ons als team en voor u als kijker een mooie start van het nieuwe broedseizoen.
in memoriam Johan de Jong foto Omrop Fryslân

‘It giet oan’

Namens de Stichting Kerkuilenwerkgroep Nederland, die ik mag vertegenwoordigen, wens ik ons én de kerkuilen die we gaan volgen een fantastisch nieuw seizoen van Beleef de Lente!

Voordat we echt beginnen, staan we hier nog even stil bij het overlijden van Johan de Jong op 7 december 2022. Wij hebben in hem een groot beschermer en onderzoeker van de kerkuil verloren. Zijn nalatenschap is van onschatbare waarde voor iedereen die zich met kerkuilen bezig houdt. Ook als Team Kerkuil van Beleef de Lente gaan we hem node missen als expert. We konden al die jaren altijd een beroep op hem doen met alle vragen die wij zelf niet konden beantwoorden. Lees hier het in memoriam van Johan de Jong op de website van Vogelbescherming.

Liefde hangt in de lucht

Vroeg in het voorjaar – nu dus – begint de balts (het versieren) van de kerkuilen. Het mannetje laat in onze oren een ijselijk luid gekrijs horen. Die ‘zang’ is op honderden meters afstand hoorbaar. Ken je het niet? Luister er dan naar in de online vogelgids van Vogelbescherming bij 'herkenning'

Tegen het einde van hun eerste levensjaar zijn kerkuilen geslachtsrijp. Z’n baltskreten laat hij vanaf dat moment elk jaar opnieuw horen. Zelfs al heeft hij een vrouwtje. Het mannetje geeft hiermee duidelijk zijn territorium aan: is al verhuurd, ik woon hier en iedereen mag het weten. Zo lokt hij ook een vrouw als hij nog geen partner heeft. En stimuleert hij de ontwikkeling van de eicellen van het vrouwtje, als een paar elkaar heeft gevonden.

Als de voedselvoorziening goed is, kunnen kerkuilen het hele jaar door broeden. Afgelopen najaar waren er weer veel eikels en beukennootjes, en de winter is tot het moment van schrijven niet streng geweest, dus waarschijnlijk profiteren de muizen hiervan en hierdoor ook de kerkuilen. Die lijken ook eerder begonnen aan hun broedseizoen, want de kerkuilen paren al in het nest en vrouw kerkuil vertoeft ook al langer ’s avonds in de kerkuilenkast. Tekenen voor ons dat het broedseizoen gestart is.

Team Kerkuil

´Onze´ kerkuilen van Beleef de Lente zijn zich niet bewust dat vele mensen die meekijken met hoe zij leven. Daar is van alles van te vinden. Wij zien vooral de grote groepen kijkers die gefascineerd raken door vogels. Daarnaast zorgen de webcams ook voor veel broedbiologische kennis. Vrijwilligers houden nauwgezet bij wat er allemaal gebeurt in de nestkast de komende maanden.

Wij, de vrijwilligers van Team Kerkuil, hebben ontzettend veel zin in deze nieuwe lente; uitgerust, opgeladen en helemaal klaar voor een nieuw seizoen. Laten we hopen op een mooi inkijkje in het leven van de kerkuilen, nu al zeker is dat dat met een lach en een traan gepaard zal gaan.

Foto André Eijkenaar