naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Vierde ei bij de torenvalk!   *   Eerste ei bij de nijlgans!   *   Spektakel bij de kerkuil...   *   Derde ei bij de steenuilen!   *   Vijfde ei bij de ooievaars!

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de vijver, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Vijver? Chat dan mee in het clubhuis.

Gast aan de vijver

Johan Arts

02.04.20 Naast het koolmeesje, pimpelmeesje, de vink en nog veel meer andere vogels zien we bij onze vijver ook regelmatig andere gasten. Vandaag pluk ik er eens één uit!

Naar alle blogs & vlogs vijver

Hoe oud zijn de vogel(s)?

Hoe oud hier de vogels zijn weten we niet. Sommigen worden nog niet 1 jaar anderen kunnen 75 jaar oud worden.

Klik maar eens op de volgende link:

Deze vraag is gesteld door Elynn.

Veelgestelde vragen over de vijver

Badderen en drinken

Deze bosvijver is een magneet voor tal van soorten, die hier graag komen badderen en drinken. Wat kunnen we verwachten? In ieder geval de merel, koolmees, pimpelmees, roodborst en zelfs appelvink

Leem en natte plantenresten

Vogels halen vaak nestmateriaal bij de vijver. Zo haalde de boomklever er leem om de nestopening van de mezenkast mee te verkleinen. Merels halen er natte plantenresten om hun nest mee op te bouwen.

Bij toeval ontstaan

Deze vijver is bij toeval ontstaan in de voortuin van een boshuis boven op de stuwwal van de Veluwe. Er bleef steeds water staan waar de hond van de eigenaar graag in ging liggen.

Onderzoek

Tijdens Beleef de Lente willen we de vogels bij onze vijver bestuderen. Welke vogels zien we? Wat doen ze zoal bij, in en om de vijver?

Doe mee en noteer wat je opvalt

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Waarom ook u een minivijver wilt: in 7 stappen naar een oase

Een libelle vliegt langs, de watersalamander duikt onder en de winterkoning baddert in de zon. Een vijvertje is echt een verrijking van iedere (mini)tuin. Neem daarom een middagje en maak een minivijver. U hoeft zich nergens in te verdiepen.

Volg de stappen, dan komt het goed.

Online cursus tuinvogels

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus