Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Ten tijde van crisis

Christ Grootzwagers | maandag 25 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 762x

Wij als mens hebben het heft in handen, of toch even niet. De natuur heeft het nu voor het zeggen. Wil de natuur ons influisteren, hé mens tot hier en niet verder. Ik weet het niet, misschien is het weleens goed dat we met onze neus op de feiten gedrukt worden. Wat bezielt ons?

Deel van de natuur

Als mens zijn we niets meer, als de rest van het leven om ons heen. Soms denk ik wel, zijn wij, juist niet de zwakste schakel. Toch zie je nu, dat een simpel virusje, je kan het nog niet eens zien, de wereld kan verlammen.

Elk schakeltje telt mee

Nu moeten wij als natuurliefhebbers aan de bel trekken, kijk naar de cijfers. Waar liggen de problemen, Co2, ineens opgelost. Dat moet mensen aan het denken zetten, wie of wat is de veroorzaker. Met elk schakeltje bedoel ik ook de insecten, een groep die voor veel mensen ver van hun bed liggen. Men denkt al vaak aan lastige beestjes, als muggen, spinnen, mieren, processierupsen enz. Onbekend maakt onbemind, zo’n beetje zoals met vogels, zwarte vogels zijn haast vanzelfsprekend boosdoeners. Hoeveel leven zou er zonder insecten nog mogelijk zijn?

Natuurinclusief leven

Gelukkig komen steeds meer mensen tot het besef, dat we niet kunnen zonder natuur. Nu moet dat nog doordringen tot onze grote leiders. Leiders die denken met geld alles te kunnen regelen, leiders die ver van onze kwetsbare natuur af staan. Daarom is het nu belangrijk dat we als natuurliefhebbers een front vormen. Juist nu zouden mensen zich massaal aan moeten sluiten bij onze grote natuurorganisaties.

Vogelbescherming Nederland

VBN is zo’n organisatie, welke op haar gebied aan de bel kan trekken. Hoe meer leden, hoe meer invloed. Een tegenwicht tegenover de machtige multinationals, die door lobbyen, hun invloed laten gelden bij de regeringsleiders. Wordt daarom lid van bijvoorbeeld Vogelbescherming Nederland. Zij doen enorm goed werk, ze ondersteunen talloze projecten, vogelwerkgroepen, Beleef de Lente enz.

Natuurbesef

Door hier te kijken bij onze merels in Beleef de Lente, groeit het natuurbesef. Veel mensen maken hernieuwd kennis met alles wat er rondom ons heen leeft. Geen terrasjes, geen markten, geen vermaak, dus de bossen in. Natuurgebieden daar is het nu druk, even rust, even eruit. De Coronacrisis schudt veel mensen wakker, het roer moet echt om. En het kan.

Genieten

Genieten kun je op allerlei manieren, hier achter het beeldscherm, de mooie filmpjes, de chat, je natuurkennis verrijken. Al weken verschijnt er her en der een oranje vak, met de tekst schrijf u in voor de nieuwsbrief. Hebt u dat al gedaan? Nee, dan zou ik het alsnog gauw doen, het kost u helemaal niets. In de nieuwsbrief vindt u allerlei wetenswaardigheden over vogels, filmpjes, tips enz.

Ons nest

In ons nest gaat het fantastisch, u kunt het zelf zien, de vier kuikens groeien als kool en zullen over enkele dagen het nest verlaten. Dan wordt het stil. Of misschien toch niet en zullen ze het wagen een derde nest groot te brengen. We zullen het af moeten wachten, de 2 nesten die we mee mochten maken was weer een hele belevenis, we hebben samen de natuur beter leren kennen.