Binnenkort

Binnenkort

Het havik-vrouwtje leeft nog!

Joy de Vos | dinsdag 9 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1055x

Even waren we bang dat haar misschien iets was overkomen, omdat alleen het mannetje gezien en gehoord werd door veldwerkers op locatie en ze al tijden niet meer op het nest was geweest. Maar gelukkig; beide haviken leven nog en ze doen hun best een nieuwe generatie haviken groot te brengen.

Het goede nieuws

In Jan z’n vorige blog was hij al aan het speculeren over wat er met het vrouwtje gebeurd zou zijn; zit ze op een ander nest, of is haar iets overkomen? Dat laatste was in zijn ogen het waarschijnlijkst. Ook in Meino’s vorige blog werd eerder een soort gelijk scenario vermoed. In het veld was toen nog geen nieuw nest gevonden, of het moest wel heel stiekem en goed verstopt zijn.

Maar toen, afgelopen vrijdag 5 april, werd het goede nieuws verkondigd:

16:38 uur: ‘man havik zit op 70 meter van het zeearendnest in de boom, buizerds mauwen om.’
16:46 uur: ‘buizerd vliegt langs havik en de havik reageert door te kekkeren.’
16:53 uur: ‘zeearend vliegt van het nest en man havik er achteraan.’
16:54 uur: ‘horen nu 2 haviken’
16:58 uur: ‘man en vrouw havik aanwezig. Havik zit dus waarschijnlijk op nieuw nest veel dichter bij het nest van de zeearend. Daarom zien we haar ook niet.
17:28 uur: ‘vrouw havik is continue aan het bedelen.’

Deze positieve berichten las ik afgelopen vrijdag in de WhatsAppgroep van ‘team havik’. JAAAA – ze leeft nog! Door Sip’s prachtige live verslag konden we allemaal weer opgelucht ademhalen. Of nou ja, even dan..

Ook ‘wat minder leuk’ nieuws

Zoals Sip over de App al aangaf: we zien meneer en mevrouw havik al weken niet meer voor de camera, omdat ze waarschijnlijk op een nieuw nest veel dichter bij het nest van de zeearend zitten! Blijkbaar zijn ze ineens goede buren geworden? Feit is in elk geval wel dat de haviken dit jaar definitief niet op het cameranest gaan broeden. Jammer voor de camera, maar het belangrijkste is dat mevrouw havik nog leeft en ze een nest gevonden hebben voor hun toekomstige kuikens.

Hoe nu verder?

Het is nog even afwachten wat er uiteindelijk besloten wordt qua camera’s; of die wel of niet online blijven. Op de plukplaats zouden eventueel nog interessante acties te zien kunnen zijn, zoals andere dieren. Hebben jullie de marter gezien die zondagavond in beeld was? We houden jullie in elk geval op de hoogte!

Meer weten over blogger Joy de Vos >>