Binnenkort

Binnenkort

Stilte voor de nestcam

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 2 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1026x

Het wordt steeds stiller rondom de camera’s en de havik. En waarschijnlijk geen stilte voor de storm. De zeearenden zijn al druk aan het broeden en worden bijna niet meer gezien voor de camera, alleen gehoord. Hetzelfde geldt voor de havik, die bij een kijkje op de plukplaats fel word verjaagd.

Ja, je leest het goed, de havik wordt verjaagd door de buizerd. Verschillende buizerds hebben het nest de afgelopen week verkend. Het is wel zeer interessant, dit nest. Qua grootte kunnen er wel twee buizerds broeden, maar waarschijnlijk blijft het  bij verkennen. Vlak in de buurt hebben al twee buizerdpaartjes een nest en waarschijnlijk zal deze week of die week daarop gestart worden met de eileg.

Havik verhuisd of gesneuveld!

Een aantal weken geleden werd het cameranest nog vol vuur door de havik verdedigd, maar de afgelopen twee weken zien we de havik steeds minder en de afgelopen week bijna helemaal niet meer. In de verte horen we het geluid nog wel, waarschijnlijk het mannetje, maar daar blijft het bij.

Wat is er gebeurd, waar zijn de haviken gebleven? Het blijft nog even speculeren, maar het vrouwtje hebben we al dagen niet gezien of gehoord. Wat is er gebeurd, zonder dat wij het hebben gezien? Zit ze op een ander nest of is haar iets overkomen? Dit laatste lijkt speculatief, maar is in mijn ogen het waarschijnlijkst. Vandaar dat we op afstand nog wel het mannetje horen, maar dat het nest voor de camera niet meer verdedigd hoeft te worden. Ik ben erg nieuwsgierig naar de werkelijke situatie en hoop dat we hier de komende dagen achter  komen.

Toekomst

Als het geen zeearend, havik of buizerd gaat worden die voor de camera gaat broeden hoop ik dat we veelvuldig bezoek zullen krijgen van de boommarter of ander interessant gespuis. De webcams staan aan en blijven volop unieke beelden vertonen!

Meer weten over blogger Jan de Boer >>