Uitzondering of regel

Meino Zondervan, It Fryske Gea | vrijdag 5 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 924x

Dapper blijven trouwe kijkers aan de webcam gekluisterd. Waar zijn de haviken? Hoop wordt gehaald uit gekekker dat af en toe weerklinkt. Naar grote waarschijnlijkheid is de havik-vrouw iets overkomen. In het veld is geen nieuw nest gevonden of het moet wel een heel stiekem en goed verstopt zijn.

Fatsoeneren

Vorige week was vanuit het veld te zien hoe mevrouw arend plat op het nest zat en meneer arend op de rand van het nest neerstreek en haar eten aanbood om vervolgens het nest nog te fatsoeneren. Ze zijn nu zo’n 20 dagen onderweg van de 38 dagen gemiddelde broedduur (per ei).

Uitzondering of regel

Zover bekend mogen jonge zeearenden tot het einde van het jaar bij pa en ma blijven en dan is het ophoepelen. Dit stel lijkt het overigens goed voor te hebben met de kids. Na het eerste broedsel bleef het jonge vrouwtje ook al erg lang rondhangen en werd ze nog steeds gevoerd door de ouders. Gistermiddag werd pa zeearend gezien met 1 van de jongen (mannetje) van vorig jaar en landen ze beide in de buurt van het broedende vrouwtje. Uitzondering of regel? En wellicht een socialer dier dan gedacht?

Exoot

Zo ben je blogschrijver voor het zeearend/havik-team. Dat werd havik/zeearend-team. Dat werd havik-team. Daarna zou het buizerd-team kunnen worden, maar nu lijkt het er op dat het “team-exoot met 1 poot” kan gaan worden. Nijlganzen, waarvan 1 zonder poot, hebben belangstelling voor het haviksnest. Deze brutale geïntrigeerde rakkers uit het verre zuiden gedijen uitstekend in ons kikkerlandje. Ze zijn zo brutaal dat ze zelfs haviken van hun troon stoten om er vervolgens hun eigen eieren uit te broeden. Het zijn eigenlijk prachtige verschijningen maar niet overal even geliefd.

Dapper blijven kluisteren trouwe kijkers. Er dreigt nog het één en ander voor de webcams te gaan gebeuren.

Meer weten over blogger Meino Zondervan >>