Binnenkort

Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

De langste lente van mijn leven

Christ Grootzwagers | dinsdag 24 september 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 885x

Lentes zijn toch altijd even lang zult u zeggen, nou bij Beleef de Lente echt niet, dit jaar hebben ze er een potje van gemaakt, maar wel een heel leuk. Nog nooit waren de camera's zo lang in de lucht, maar liefst 7 maanden lang. Maar nu is het tijd, de hoogste tijd, om afscheid te nemen, helaas.

Rare eend in de bijt

Beleef de Lente, we kennen het allemaal van de prachtige beelden, met broedende vogels, we kijken in nesten, in holen en in nestkasten. Tja dan is een voedertafel toch weer heel iets anders, geen spanning of de gewenste vogel in beeld komt, geen wachten op de eerste paring, geen uittellen wanneer het eerste ei uit komt, geen tribune die opgebouwd wordt bij het uitvliegen. Nee hier gewoon ontspannen genieten.

Gemengde gevoelens

Afscheid nemen is nooit fijn, zeker niet als eigenlijk de toptijd aanbreekt voor een voedertafel, want juist nu komen de eerste wintergasten aan, langzaam zie je meer vogels in de tuinen verschijnen. Een beetje de omgekeerde wereld, dat gevoel bekruipt me zomaar ineens.

Het is mooi geweest

Alle vrijwilligers, welke deze pagina mogelijk hebben gemaakt, gaan in winterrust, krachten opbouwen voor een nieuw seizoen. Ik denk daarbij aan onze onvolprezen blogschrijfster, onze clipproducenten, Peter en Ellie, de technici en natuurlijk de mensen op de achtergrond van Beleef de Lente. Allen nogmaals vanaf deze plek, bedankt en wie weet tot volgend jaar.

Kijkers

Ook jullie bedankt, voor de prettige manier van omgaan in onze chatroom, ik heb er een makkie aan gehad, om dit in goede banen te leiden als moderator. Ons clubje was misschien niet zo groot, maar we hebben wel samen genoten en zeker zo belangrijk, we hebben de natuur weer beter leren kennen.

Hier keken we naar een fraai bouwwerk, gemaakt door Peter, waar elke vogel terecht kon, met een effectieve bescherming voor kleine vogels. Ook u kunt zo'n tafel bouwen, het is nu de goede tijd, een eenvoudig plankje aan een koord, of een echte voedertafel op een poot, het maakt niet uit. Bent u niet zo handig, op vele plaatsen is een goede voedertafel te koop, ook bij Vogelbescherming Nederland.

Verwennerij

Wat is er heerlijker als kijken naar vogels die door jezelf verwend worden, ook zonder de camera, is dat erg goed mogelijk. In elke tuin of balkon is wel een plaatsje in te ruimen voor een buffettafel voor de vogels. Vergeet zeker niet een schaal met water, tegen de dorst en om lekker te badderen. Er zijn zelfs allerlei voederplekken, om gewoon aan de buitenkant van het raam te plakken. En u weet als zij, de vogels, genieten, dan geeft dat ook voor u veel voldoening.

Vogelbescherming Nederland

Kijk! Prachtig, vindt u ook niet? Genieten van vogels en vogels beschermen gaan natuurlijk samen. In de tuin bij de voedertafel, in het veld met een kijker: vogels kijken is fascinerend, spannend en soms ontroerend. Maar zonder hun bescherming redden ze het niet. Vogelbescherming Nederland komt op voor vogels en hun leefgebieden. Vanaf maar € 27,00 per jaar draagt u al uw steentje bij,

STEUN BELEEF DE LENTE MET EEN DONATIE

Geniet u ook zo van Beleef de Lente? Sms dan BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro. Zo helpt u mee om Beleef de Lente mogelijk te maken.

Uw waardering en steun voor Beleef de Lente en het werk van Vogelbescherming kunt u laten blijken met deze eenmalige gift of met een eenmalige gift op bankrekening NL44 INGB 00 00 65 65 00 o.v.v. ‘donatie Beleef de Lente’.

Tot volgend jaar

Ik ben aan het eind van mijn latijn, ga er op uit, kijk, lach en bewonder, we zien elkaar hopelijk weer in een nieuwe lente.