Gierzwaluw

{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de gierzwaluw, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Gierzwaluw? Chat dan mee in het clubhuis.

Gierzwaluw

Moeilijke vogel...

Jochem Kühnen, Gierzwaluwbescherming Nederland

28.04.17 Er gaan gaan veel misverstanden rond over Gierzwaluwen. Soms zelfs fouten die voor individuen gevaarlijk zouden kunnen zijn...

Naar alle blogs & vlogs gierzwaluw

Zijn gierzwaluwen zwaluwen?

Nee, de naam van de gierzwaluw is eigenlijk misleidend. Vogels kun je in verschillende families onderverdelen: de uilen, de spechten, de zangvogels, de eenden, etc. Die onderverdeling wordt taxonomie genoemd. Onze andere zwaluwen (zoals de boerenzwaluw, de huiszwaluw en de oeverzwaluw) horen bij de familie van de zangvogels, de passeriformes. Gierzwaluwen hebben een eigen familie, samen met de kolibries: de apodiformes. Vrij vertaald betekent dat 'de pootloze vogels'.

Veelgestelde vragen over de gierzwaluw

Luchtacrobaat

Langeafstandtrekker die jaarlijks rond Koningsdag terugkeert uit Afrika. Ze doen bijna alles vliegend, zoals slapen, paren en eten. Nestelen doen deze luchtacrobaten in een stedelijke omgeving.

De stad als rotslandschap

Huizen, kantoren, kerken en andere bouwsels van de mens zijn voor gierzwaluw net een rotslandschap vol met holtes, waarin zij kunnen broeden. Vooral oude gebouwen in de binnenstad zijn in trek.

Als het maar vliegt

Gierzwaluwen eten vliegende insecten, zoals muggen, vliegen en vlinders. Voor hun jongen verzamelen ze tot enkele honderden insecten per keer in een voedselbal, die ze dan voeren.

Amsterdamse Oranjekerk

De toren van de Amsterdamse Oranjekerk wordt bewoond door gierzwaluwen. Ze arriveren elk jaar rond Koningsdag en broeden in de nestkasten die de gierzwaluwenwerkgroep heeft opgehangen.

Checklist Groen Bouwen

Gaat u bouwen, verbouwen of renoveren, kijk wat u allemaal kunt doen voor vogels via onze Checklist Groen Bouwen.

Naar de checklist

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Goede natuurlijke huisvesting in dorpen en steden is voor vogels moeilijk te vinden. Bestel ons magazine Vogels dichterbij en help de vogels aan onderdak.

Bestel gratis

Sneller in de lente

In de herfst trekken onze gierzwaluwen naar Afrika en eind april/ begin mei komen ze weer terug. Ze hebben in de lente veel meer haast dan in het najaar. De gierzwaluwen zijn in de herfst gemiddeld 69 dagen onderweg . In de lente zijn ze in gemiddeld 29 dagen weer op hun broedplaatsen.

Meer weten over gierzwaluwen?

De gierzwaluw

Remco Daalder gaat op zoek naar de geheimen van de gierzwaluw, en komt daarbij vele kleurrijke mensen tegen. Mooi manuscript voor wie echt van vogels houdt.
€ 21,95

naar de webshop

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
maart
Half april eerste gierzwaluwen in het land
april
Kans op 1e ei
mei
Eerste kuiken uit het ei?
juni