Gierzwaluw

{{numberOfViewers}} kijkers

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de gierzwaluw, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Gierzwaluw? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Je zou het bijna niet zeggen...

Jochem Kühnen, Gierzwaluwbescherming Nederland

28.06.17 Er gebeurd helaas weinig op de Beleef de Lente camerabeelden vanuit de nestruimte in de Oranjekerk. Maar toch is dit misschien wel de mooiste tijd van het jaar wat Gierzwaluwen betreft.

Naar alle blogs & vlogs gierzwaluw

ik vraag mij af hoe het bij de giezwaluw zo licht kan zijn terwijl het bij mij thuis dan toch echt wel donker is. en mijn volgende vraag is , kan de ir klok van de binnencam aangepast worden deze gaat te laat aan

De overzicht camera is een zéér lichtgevoelige camera. Zelfs met het weinige kunstlicht dat 's avonds en 's nachts rond de Oranjekerk schijnt kan deze camera beelden in kleur geven. Voor wat betreft de IR verlichting binnen in de nestkast, hier wordt aan gewerkt.

Veelgestelde vragen over de gierzwaluw

Luchtacrobaat

Langeafstandtrekker die jaarlijks rond Koningsdag terugkeert uit Afrika. Ze doen bijna alles vliegend, zoals slapen, paren en eten. Nestelen doen deze luchtacrobaten in een stedelijke omgeving.

De stad als rotslandschap

Huizen, kantoren, kerken en andere bouwsels van de mens zijn voor gierzwaluw net een rotslandschap vol met holtes, waarin zij kunnen broeden. Vooral oude gebouwen in de binnenstad zijn in trek.

Als het maar vliegt

Gierzwaluwen eten vliegende insecten, zoals muggen, vliegen en vlinders. Voor hun jongen verzamelen ze tot enkele honderden insecten per keer in een voedselbal, die ze dan voeren.

Amsterdamse Oranjekerk

De toren van de Amsterdamse Oranjekerk wordt bewoond door gierzwaluwen. Ze arriveren elk jaar rond Koningsdag en broeden in de nestkasten die de gierzwaluwenwerkgroep heeft opgehangen.

Hoe kunnen we Beleef de Lente verbeteren?

Helpt u ons Beleef de Lente te verbeteren? Vul dan de enquête in! Dat neemt ongeveer tien minuten van uw tijd.

Naar de enquête

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Houdt u ook van vogels en natuur? Bestel dan Vogels dichterbij van Vogelbescherming. Vol met tips over vogels kijken en hoe u van uw tuin een vogelparadijs maakt.

Bestel gratis magazine

Een niet zo leuke nummer één

De gierzwaluw is een bijzondere vogel om vele redenen. Hij staat bijvoorbeeld nummer één op de ‘bird-hitlist’. Maar of ‘ie daar blij mee moet zijn… De bird-hitlist van de Koninklijke Luchtmacht is een lijst waarop de vogels staan die het vaakst in botsing komen met vliegtuigen.

Meer weten over gierzwaluwen?

De gierzwaluw

Remco Daalder gaat op zoek naar de geheimen van de gierzwaluw, en komt daarbij vele kleurrijke mensen tegen. Mooi manuscript voor wie echt van vogels houdt.
€ 21,95

naar de webshop

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
maart
Half april eerste gierzwaluwen in het land
april
Kans op 1e ei
mei
Eerste kuiken uit het ei?
juni