Gierzwaluw

Gierzwaluwen 2013

In 2013 hadden we ook gierzwaluwen voor de webcam. Bekijk het filmpje om in de sfeer te komen!

Bekijk de clip

Gierzwaluw

Waar zijn 'onze' gierzwaluwen?

Astrid van den Broek, Gierzwaluwbescherming Nederland

07.03.17 Begin maart 2017: gierzwaluwen die in Nederland broeden, zitten nu nog midden in Afrika. 'Onze' gierzwaluwen vliegen boven Congo, Congo-Brazzaville en zelfs nog verder westelijk boven Malawi en Mozambique.

Naar alle blogs & vlogs gierzwaluw

Hoogstgewaardeerde blogs

Geen blogposts gevonden.

Geen moment van de gierzwaluw missen?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Wanneer gaat de camera bij de gierzwaluw aan?

We verwachten dat de gierzwaluwen op z'n vroegst eind april terug zijn in Nederland. Vanaf dan kunnen we de gierzwaluwen weer verwachten voor de camera en zal de camera aan gaan.

Veelgestelde vragen over de gierzwaluw

Luchtacrobaat

Langeafstandtrekker die jaarlijks rond Koningsdag terugkeert uit Afrika. Ze doen bijna alles vliegend, zoals slapen, paren en eten. Nestelen doen deze luchtacrobaten in een stedelijke omgeving.

De stad als rotslandschap

Huizen, kantoren, kerken en andere bouwsels van de mens zijn voor gierzwaluw net een rotslandschap vol met holtes, waarin zij kunnen broeden. Vooral oude gebouwen in de binnenstad zijn in trek.

Als het maar vliegt

Gierzwaluwen eten vliegende insecten, zoals muggen, vliegen en vlinders. Voor hun jongen verzamelen ze tot enkele honderden insecten per keer in een voedselbal, die ze dan voeren.

Amsterdamse Oranjekerk

De toren van de Amsterdamse Oranjekerk wordt bewoond door gierzwaluwen. Ze arriveren elk jaar rond Koningsdag en broeden in de nestkasten die de gierzwaluwenwerkgroep heeft opgehangen.

Het broedseizoen in vogelvlucht

februari
maart
Half april eerste gierzwaluwen in het land
april
Kans op 1e ei
mei
Eerste kuiken uit het ei?
juni
Eerste jong vliegt uit?
Ouders vertrekken ongeveer
juli

Nieuw huis in Nijmegen

Stadvogeladviseurs van Vogelbescherming zetten zich met hart en ziel in voor stadse vogels zoals gierzwaluwen. Bijvoorbeeld Jochem Kühnen in Nijmegen.

Gratis magazine
Vogels dichterbij

Goede natuurlijke huisvesting in dorpen en steden is voor vogels moeilijk te vinden. Bestel ons magazine Vogels dichterbij en help de vogels aan onderdak.

Bestel gratis

De honderddagenvogel

De bijnaam van de gierzwaluw is ´honderddagenvogel´. Dat is omdat ze maar ruim drie maanden in ons land verblijven; zo ongeveer honderd dagen dus. Gierzwaluwen kun je eigenlijk beter Afrikaanse vogels noemen. Ze zijn immers maar drie maanden bij ons en acht tot negen maanden in Afrika!

Meer weten over gierzwaluwen?

De gierzwaluw

Remco Daalder gaat op zoek naar de geheimen van de gierzwaluw, en komt daarbij vele kleurrijke mensen tegen. Mooi manuscript voor wie echt van vogels houdt.
€ 21,95