Nijlgans

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Lepelaar

Overzicht 2020

De webcams staan uit, er waren verschillende nesten waarvan de jongen uitgevlogen zijn. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

Een rustig seizoen..

Kees Perquin

04.06.20 Het seizoen begon zo goed, eind februari werd de omgeving al voorzichtig verkend, en in de eerste week van maart zat het eerste koppel op het nest voor de nestcam. Toch geen ei voor de camera dit seizoen. In dit laatste blog een terugblik op de lepelaars van Beleef de Lente 2020.

Naar alle blogs & vlogs lepelaar

waarom zijn de lepelaars bijna nooit thuis?

Deze vraag is gesteld door joe snoesje.

Veelgestelde vragen over de lepelaar

Beschermingssucces

Rond 1970 waren er nog maar 170 broedpaar in ons land, nu ruim 2.500. De Nederlandse populatie lepelaars is uniek, in andere landen in Noord-West-Europa broeden ze nauwelijks.

Gemengde kolonies

Lepelaars broeden vrijwel overal in gemengde kolonies met reigers, aalscholvers, grauwe ganzen of zilver- en/of kleine mantelmeeuwen.

Zoet- en zoutwaterprooien

Het voedsel bestaat uit stekelbaars en amfibieƫn, grotere aquatische insecten zoals libellenlarven en andere ongewervelden, maar ook garnalen en jonge platvissen.

Broedende lepelaars langs het fietspad