naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Voedertafel

Geen broedsel

Havik

Alle Beleef de Lente camera's gaan op 29 september definitief uit.   *   Helaas heeft nog een jong kerkuiltje het niet gered   *   Onraad bij de kerkuil   *   Schoon en fris   *   Drukte op de tak

Lepelaar

Samenvatting berknesten, seizoen 2019

De webcams staan uit, er waren verschillende nesten waarvan de jongen uitgevlogen zijn. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

Lege nesten...

Camilla Dreef

13.06.19 Je weet dat het gaat komen, maar toch voel je een leegte bij de aanblik van een leeg nest. Soms laten de jonge vogels zich nog voor de camera’s zien, maar daarnaast maken ze hun eerste vluchten en ontdekken ze de omgeving.

Naar alle blogs & vlogs lepelaar

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Is er bekend waar de jongen van De Liede leren foerageren? Ik heb begrepen dat de ouders 20 km ver vliegen om te foerageren, maar dat zal voor een net vliegvluggen lepelaar erg ver zijn?

Het voedselgebied strekt zich uit tot op 40 km van de broedkolonie. Er wordt dan vooral gefoerageerd in ondiepe poldersloten, oeverzones en moerassen. In het getijdengebied wordt in voorjaar en zomer ook veel gefoerageerd op zoutwaterprooien (o.a. garnaal, jonge platvis).

De kuikens verlaten het nest en verzamelen zich in crèches, maar blijven oefenen met vliegen en gaan geleidelijk steeds verder met de ouders mee. Het is dus niet zo, dat ze meteen 20 kilometer gaan vliegen.

Deze vraag is gesteld door Mion.

Veelgestelde vragen over de lepelaar

Beschermingssucces

Rond 1970 waren er nog maar 170 broedpaar in ons land, nu ruim 2.500. De Nederlandse populatie lepelaars is uniek, in andere landen in Noord-West-Europa broeden ze nauwelijks.

Gemengde kolonies

Lepelaars broeden vrijwel overal in gemengde kolonies met reigers, aalscholvers, grauwe ganzen of zilver- en/of kleine mantelmeeuwen.

Zoet- en zoutwaterprooien

Het voedsel bestaat uit stekelbaars en amfibieën, grotere aquatische insecten zoals libellenlarven en andere ongewervelden, maar ook garnalen en jonge platvissen.

Broedende lepelaars langs het fietspad

De oeverlanden van De Liede. Een klein maar bijzonder natuurgebied aan de oostkant van Haarlem. Bijzonder zijn de lepelaars die hier in bomen broeden. Het is in beheer van Landschap Noord-Holland

Samen onderzoeken

Observeer samen met andere bezoekers de gedragingen van de lepelaar. Leuk en leerzaam! Bekijk hier hoe het werkt.

Meld u aan

Gratis magazine voor natuurliefhebbers

Ontvang een natuurmagazine vol spectaculaire foto's, achtergronden over dieren en tips van onze boswachters. Mét prachtige fietsroute door het leefgebied van de Haarlemse lepelaars.

Vraag magazine aan

Het beschermingssucces van de lepelaar

Rond 1970 bevonden zich nog maar 170 broedparen Lepelaar in Nederland, nu zijn dat er ruim 2.500. Deze populatie is uniek, in andere landen in Noordwest-Europa broeden ze nauwelijks. Lepelaars zijn hier tussen februari en september/oktober.

verder lezen

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck