Uitgevlogen

Geen broedsel

Eiroof door ijsvogelman (Foto Max Mochèl)

Door Jelle Harder

Jongen groot krijgen, niet alles gaat goed

Jelle Harder, IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek | zaterdag 1 juli 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1130x

De jonge ijsvogels zijn nu 17 dagen oud. Het verenpak is al ver ontwikkeld. Door de voortdurende aanvoer van vis groeien de jongen zichtbaar. Deze week zat een jonge ijsvogel vast met een pootje. De vogel is bevrijd en hopelijk gaat alles verder goed met het zevental. Maar soms ook niet...
Nestgang rechtsonder jongen van 2e broedsel, gelijktijdig linksonder 3e broedsel (Foto De Gooi- en Eemlander)

Ontwikkelingen in de nestkamer

Van heel dichtbij zien we de jongen en het verenpak van de jonge ijsvogels zich ontwikkelen. Van piepkleine, kale vogeltjes naar steeds steviger ogende vogels met veerschachten die overal uit het lichaam lijken te komen. Voor dat je het weet is er een vrijwel complete ijsvogel die het nest verlaat.

Deze hele ontwikkeling duurt bij de meeste ijsvogels 26 dagen, soms een dag korter of langer. Nog 9 dagen te gaan en de jongen gaan de wereld ontdekken.

Niet alles verloopt vlekkeloos

Een jong van ons ijsvogelpaar zat deze week vast met een pootje. Het werd gezien door de trouwe kijkers. De vogel werd losgemaakt en overleeft het zo. Wie de verschillende vogels bij Beleef de Lente een beetje volgt, ziet dat het grootbrengen van jonge vogels niet altijd vlekkeloos verloopt. Bij ieder nest gaat misschien wel wat fout.

Sommige manlijke vogels plunderen bijvoorbeeld het nest van een soortgenoot. Eieren of jongen worden uit het nest verwijderd. Het mannetje wordt weggejaagd, het nieuwe mannetje neemt zijn plaats in. Doel hiervan is te zorgen dat er nageslacht komt van het eigen DNA.

Onlangs werd van dit gedrag een mooi voorbeeld gezien bij ijsvogels in de buurt van Amsterdam.

Fotograaf Max Mochèl volgde de ijsvogels bij een nestwand waar een paartje eieren had. Plotseling ging een vreemde ijsvogelman de nestwand in en…., kwam er uit met een ei in de snavel! Op de foto is dat goed te zien. De ijsvogel liet het ei vallen. Dat leek wel tot zijn eigen verbazing en ook die van de fotograaf.

Ontwikkelingen in het veld

Overal hebben ijsvogels nu hun tweede broedsel. Er zijn er die daarmee bijna klaar zijn maar ook die nog een week of wat langer te gaan hebben. Veel ijsvogels maken tegenwoordig ook een derde broedsel. Bekend is dat er overlap kan zijn van het ene naar het andere broedsel. Dat houdt in dat de jongen van bijvoorbeeld het 2e broedsel nog een week in de nestkamer zitten, maar dat het vrouwtje al broedt op eieren van het 3e broedsel. Dat is dan in een andere nestgang.

Een aantal keren heb ik het ‘overlap verschijnsel’ waargenomen. Maar dan was dat steeds in twee verschillende wanden op korte afstand van elkaar. Afgelopen week zag ik in Loosdrecht weer een paartje met overlap. Maar nu was dat in dezelfde kunstwand. De jongen van het 2e broedsel waren 25 dagen oud, het vrouwtje zat in een andere nestgang in dezelfde kunstwand op de eieren van het 3e broedsel.

Deze nestplek is te zien vanaf de vogeltoren aan de Dirck A. Lambertszkade. Op de foto de vogeltoren met als inzet de kunstwand.

Doel van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek: Verbeteren van de broedmogelijkheden voor ijsvogels. Aanleg, controle en onderhoud van ijsvogelwanden. Bezoek de website van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek