Binnenkort

Activiteiten op en rond het nest

Peter van den Akker | woensdag 21 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1075x

Onze jongen zijn vandaag 6 dagen oud en groeien snel. Het gaat weer voorspoedig met het jonge gezin. Vandaag is een filmpje gemaakt van een derde IJsvogel die zich even laat zien bij de nestwand en daarna wordt weggejaagd door het mannetje. Misschien een jong van het eerste legsel?

Wat zien we in de film?

Eerst strijkt het vrouwtje met een vis neer op de tak voor de buitencam en direct hierna het mannetje op de tak voor de nestwand. Terwijl de vrouw op de tak zit vliegt er een mees vlak voor de camera langs, waarna het vrouwtje naar de tak op de achtergrond vliegt. Op dat moment zit er al een derde Ijsvogel in de Wilg op de achtergrond. Als het mannetje als eerste de jongen voert blijft het vrouwtje wachten met haar vis. De man vliegt na de voedering naar de tak bij de buitencam, waarna het vrouwtje gaat voeren. Direct hierna vliegt de derde Ijsvogel naar de nestwand en kleeft hier even tegen aan. Onze man weet direct wat hem te doen staat en verjaagt deze IJsvogel. Het tafereel is te ver van de camera om te zien of de derde vogel een jonge vogels is. Maar dit ligt wel voor de hand, de vogel laat zich ook snel verjagen. Naar mijn idee hoeft dit ook niet perse een jong van de eigen eerste leg te zijn. Deze worden normaliter grondig na uitvliegen door de oude vogels uit het territorium gejaagd. Het kan net zo goed een zwervend jong vanuit een ander territorium in de buurt zijn geweest.

’s Nachts broedt toch alleen het vrouwtje?

Omdat de jongen nog geen isolerend verenkleed hebben moeten de ouders de jongen overdag en ’s nachts nog warm houden door ze te bebroeden. Omdat de jongen snel groeien wordt het steeds lastiger om deze met het lichaam te bedekken. Tot en met de derde nacht pasten alle 7 jongen nog mooi onder het vrouwtje. In nacht 4 moest ze haar vleugels voor het eerst spreiden over de jongen om deze warm te houden. Evenzo in nacht 5. Omdat tijdens het eerste broedsel het mannetje een aantal nachten samen met het vrouwtje de jongen warm hield, heb ik daar nu de filmbeelden voor afgespeurd. Mijn verwachting was dat dit door de hoge buiten temperaturen niet meer zou  voorkomen. Maar tot mijn verbazing heeft onze man in nacht 3 samen met het vrouwtje toch weer de jongen bebroed. Ik neem daarom aan dat dit verschijnsel van 's nachst samen de jongen warm houden vaker voorkomt bij IJsvogels.

Voeren

Op 15 juni zijn de eieren uitgekomen. Die ochtend kwam het mannetje om 5.13 uur al met een visje binnen en voerde deze achter het vrouwtje aan het voor de camera onzichtbare eerste jong. De man verliet in ieder geval zonder vis het nest en kon deze niet zelf opgegeten hebben. Een hele vroege voedering al rond zonsopkomst van een jong dat net het ei had verlaten. En net als bij het eerste legsel gaan er soms naar verhouding hele forse vissen in de jonge keeltjes. Bij de haast doorzichtige jongen zijn de gevoerde vissen door de huid nog mooi te zien. Klaar voor vertering.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs