Binnenkort

samen in de kast

Door Mary Mombarg
Kerkuilenwerkgroep Nederland

Huurcontract al getekend?

Mary Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland | dinsdag 7 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1236x

De Kerkuilen laten zich al dagelijks zien in de kast en volgens een kenner lijkt het hetzelfde paar als vorig jaar. Ook benieuwd? Kom een kijkje nemen in de nestkast.

Ik was blij verrast, toen ik de eerste beelden zag. Yes! Twee slapende kerkuilen in de nestkast. Ik vroeg me meteen af, is dit het paar van vorig jaar? En hebben ze het huurcontract getekend?

Een kenner denkt het te weten door de uiterlijke kenmerken van de vogels. De vrouw is goed te herkennen aan de rechte pony, terwijl bij man de hartvorm meer doorloopt naar de snavel. Dus ja, dit zijn oude bekenden. Of ze ook gaan broeden, dat moeten we afwachten, maar hun aanwezigheid is een gunstig voorteken.

Hele jaar door broeden

Kerkuilen kunnen in alle maanden van het jaar broeden. Hun voedselsituatie moet dan optimaal zijn. De meeste broedparen leggen in april en mei eieren. Maar na een zachte winter en bij een groot aanbod van (veld)muizen broeden ze ook eerder.

Veel kerkuilen blijven gedurende het winterhalfjaar in hun voortplantingsgebied. De paarband is sterk en de paren zijn meestal trouw aan een eenmaal gekozen nestplaats.

IJselijk luid gekrijs

Tegen het einde van hun eerste levensjaar zijn kerkuilen geslachtsrijp. Vroeg in het voorjaar begint de balts (het versieren): een ijselijk luid gekrijs van het mannetje. Het geluid (zang) is op honderden meters afstand hoorbaar. U kunt het hier beluisteren bij tabblad 'herkenning'

Die baltskreet laat hij elk jaar weer opnieuw horen, ook al heeft hij een vrouwtje. Het mannetje geeft hiermee duidelijk zijn territorium aan (is al verhuurd, ik woon hier en iedereen mag het weten). De roep lokt ook een vrouw voor als hij geen partner heeft. En stimuleert ook bij paren die allang bij elkaar zijn de ontwikkeling van de eicellen van het vrouwtje.

Gaan we het zien?

Lief gekroel, paren voor de camera, veel muizen verorberen. Ik ben heel benieuwd of het Beleef-de-Lente seizoen 2017 ons weer gaat verblijden met een inkijkje in het intieme leven van de kerkuil. Laat de lente maar beginnen!

Kerkuilenwerkgroep Nederland