Binnenkort

Van links naar rechts: geluksbrenger, stadswapens van Ankeveen, 's-Gravenland en Den-Haag

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Waar komt die naam vandaan?

Caroline Walta, STORK | zondag 21 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1435x

Elk dier heeft een wetenschappelijke naam in het Latijn en voor de ooievaar is dat Ciconia ciconia. Je spreekt dit uit als sikonia (bedankt voor de leuke vraag, Corrie).

Vermoedelijk komt deze naam van het woord 'cicade', een insect dat een krekelgeluid maakt. Het snavelklepperen van de vogels zou wel eens de inspiratie geweest kunnen zijn voor het geven van deze naam.

Voor de verklaring van de Nederlandse naam, gaan we terug in de tijd van onze taal. Ooievaar zou letterlijk vertaald, samengesteld zijn uit de woorden 'uda' en 'faran', wat 'moerasganger' of 'loper in drassige weiden' betekent.

Een andere verklaring kan komen uit het Oudhoogduits, namelijk 'odobero', dat staat voor 'geluksbrenger' en 'schatdrager'. 'Eidebar' wordt ook genoemd: 'boodschapper van het leven.'

In veel culturen staat de ooievaar voor de bezorger van kinderen. De afbeelding van de ooievaar staat op heel wat geboortekaartjes. Net als in de stadswapens van Den-Haag, Ankeveen en ’s-Gravenland.

Verder heeft de ooievaar bijnamen, zoals 'prikke(takken)dief' en 'Vadertje Langbeen'. Die laatste betekenis is weer gebruikt voor de Engelse naam 'stork'. Zoals Leo al vertelde in zijn vorige blog, is hieruit de naam van onze organisatie voortgekomen (www.ooievaars.eu).

Bron: De Nederlandse Vogelnamen en hun betekenis (Henk Blok en Herman ter Stege), Verklarend en etymologisch Woordenboek van de Nederlandse Vogelnamen (Klaas J. Eigenhuis) en Nederlandsche vogelen (C. Nozeman en C. Sepp).