Een drukte van jewelste!

Merel Zweemer | woensdag 1 maart 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 148x

De vijver camera staat nog maar net aan, en het is er al smoordruk. En niet eens alleen met algemene vogeltjes, maar ook allerlei best bijzondere bosvogels vinden hun weg naar het water. Hebben jullie goed opgelet en de vogels herkend?

Kruisbek en appelvink

In het filmpje van gisteren waren meteen een paar hele stoere vogels te zien. Het zijn best bijzondere vogels die je niet zo vaak ziet, omdat ze doorgaans een vrij verborgen leven leiden bovenin de bomen. Wist je dat beiden tot de familie van de vinken behoren?

Kruisbekken zien er vrij onopvallend uit. De mannetjes zijn rood gekleurd en vrouwtjes en jongen zijn groenbruin. Het dier dat je in beeld ziet, is een mannetje, met prachtig rozerode borst. Ze broeden hoog in de toppen van den, spar of lariks en heel vroeg in het jaar. Waarschijnlijk zit mevrouw kruisbek nu op eieren. Wanneer in april de meeste broedvogels nog bezig zijn met een nestje bouwen, vliegen de jonge kruisbekken al met hun ouders rond.

De appelvink is ook bijzonder om te zien. Een heel kleurrijk dier, roestbruin, met een roze borst en grijze kraag. De vleugelpunten zijn donkerblauw en als ‘ie zijn vleugels spreidt, zie je een wit vleugelvlak. In tegenstelling tot de kruisbek zien bij de appelvink het mannetje en het vrouwtje er hetzelfde uit. Het enige verschil is dat de snavel bij het mannetje in het voorjaar fel blauw kleurt en dat deze bij het vrouwtje wat grijzer blijft. Maar dat is, wanneer je een appelvink hoog tussen de boomtoppen ziet vliegen, toch moeilijk te zien.

IJs

Het is een beetje koud deze week. Het water van de vijver is voor het grootste deel bevroren. Maar niet helemaal, en wie goed kijkt, ziet dat vogeltjes langs de rand nog net wat water kunnen drinken. Dat komt omdat het water onder overhangende takken soms niet helemaal bevriest. Het ijs zorgt wel voor mooie glijpartijen.