Binnenkort

Binnenkort

Dit was niet de bedoeling...

Anke Dijkhuis | zaterdag 2 juli 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 319x

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; na het vrolijke nieuws over uitgekomen eitjes, nu een minder leuk bericht. Er is kuiken gepakt door een gaai.

In dit filmpje is te zien hoe de gaai een merel kuiken uit het nest plukt. Gaaien eten voornamelijk insecten en dit vullen ze aan met eieren en kuikens van zangvogels. Helaas is ook een Beleef de Lente kuiken ten prooi gevallen aan een gaai.

Waar de drie kuikens gisteren nog een feestmaal in hun snavels kregen, een heerlijke salamander, was dat voor 1 van de drie kuikens het laatste avondmaal.

Het is afwachten of de gaai weer terug gaat komen, nu hij de locatie van het nest weet. Helaas is het zo in de natuur dat er een voedselketen is, de kuikens krijgen ook kikkervisjes en salamanders te eten en niet alleen besjes of zaden.

Een voedselketen is beschrijft de relatie tussen de verschillende soorten organismen in een gegeven ecosysteem (bron: Wikipedia).

Elke voedselketen beschrijft 1 enkele route. Het begint altijd met een plant, een plant maakt zijn eigen voedingsstoffen aan. Op de plant zitten insecten, de merel eet de insecten, de merel wordt gegeten door de gaai, de gaai wordt gegeten door een kat.

Man en vrouw merel zijn gelukkig nog regelmatig bij het nest om hun twee jongen te voeren. Laten we hopen dat het bij 1 merel kuiken blijft en dat de gaai niet meer terugkomt bij het nest.