Binnenkort

Binnenkort

Tegen alle kansen in

Bernice Goffin | maandag 30 mei 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 403x

Het gaat goed: ons minimereltje groeit als kool en zal zeer binnenkort het nest verlaten, dus houdt de camera goed in de gaten! Elk uitvliegend mereltje is een overlevertje die de kansen heeft verslagen: de meeste gestarte merelnesten mislukken immers nog voordat de jongen uitvliegen.
Een leeggegeten merelei. Waarschijnlijk is een andere vogel hier boosdoener geweest.

Pijnlijke statistieken

Vrijwilligers van Sovon Vogelonderzoek Nederland doen al jarenlang onderzoek naar het nestsucces van merels, en daaruit blijkt dat slechts ongeveer een kwart van de merelnesten daadwerkelijk erin slaagt om één of meer uitvliegende jongen groot te brengen. Oorzaken van het mislukken van nesten zijn niet altijd goed vast te stellen, maar er kunnen veel factoren meespelen. Bij veelvuldige kou of droogte kunnen de ouders niet genoeg voedsel vinden en verlaten het nest. Een belangrijke oorzaak is echter ook dat nesten leeggeroofd worden door roofdieren.

Veel roofdieren

Er zijn veel diersoorten die wel een mereleitje of kuiken lusten. Onder de vogels worden kraaiachtigen zoals de gaai en ekster vaak aangewezen als de schuldige, maar met onze eigen ogen hebben we gezien dat zelfs de koolmees eieren rooft als hij de kans krijgt. Ook veel zoogdieren zijn potentiële nestrovers. Bijvoorbeeld ratten, marters en zelfs de lief ogende eekhoorn. Maar kijk ook even argwanend naar de huiskat: dat poes zelden of nooit met prooi thuiskomt betekent níet persé dat deze ook niks vangt.

Hoe erg is dat?

Als merelonderzoeker, maar ook als vogelliefhebber met nestelende merels in de tuin, kan het ontmoedigend zijn om te zien hoe vaak een merelnest mislukt. Maar het is belangrijk om te realiseren dat merels er niet zo tegenaan kijken. Mislukt een nest? Jammer, maar dan beginnen ze gewoon gauw opnieuw. Net zo lang tot het wel lukt. Dankzij hun volhardende karakter zijn merels er heel goed op gebouwd om nestverliezen tegen te gaan. Dat vogelnesten vaak mislukken (niet alleen bij merels) is een onderdeel van de natuur en vogels weten hoe ze daarmee om moeten gaan.

Afnemend nestsucces

Wel moeten we beter gaan opletten wanneer we zien dat het nestsucces nóg slechter wordt dan eerder. Bij de merel zien we nu signalen die op een afnemend nestsucces wijzen. Zou dat een rol kunnen spelen in de afname van merels in stedelijk gebied en zo ja, hoe komt het dan dat er minder nesten slagen? Is er door de ‘verstening’ van het stedelijk gebied minder voedsel te vinden, of zijn er minder verborgen plekken om een nest te bouwen? Op deze vragen hopen we in het Jaar van de Merel antwoord te kunnen geven dankzij extra onderzoeksinspanningen.

Klaar voor de start…

Wat al dit onderzoek in elk geval leert is dat onze merelouders al heel goed werk hebben geleverd door hun kuiken zo ver te brengen. De vooruitzichten zijn goed en ik verwacht dan ook dat het merelkuiken nu elk moment het nest kan verlaten. Dus pak de popcorn erbij en kijk mee met de ‘doet ie het wel of doet ie het niet’-show!

- Voor een uitgebreid stuk over roofdieren van merelnesten, lees dit bericht van Sovon.

- Ook meehelpen met merelonderzoek in het Jaar van de Merel? Kijk op www.jaarvandemerel.nl.

Net uitgevlogen en gelijk te grazen genomen... De lichte haren in de snavel doen me afvragen of dit mereltje zich probeerde te verdedigen tegen een hond of kat.