Van het Lauwersmeer tot Ghana

Claudia Leenders | maandag 18 april 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 263x

Veel vogels hebben tegenwoordig een ringetje om de poot. Een stijlvol accessoire én onmisbaar voor het vergaren van kennis over vogels. Met het uitlezen van ringen leren we meer over de aantallen, vogeltrek, leeftijd en ontwikkeling van een soort. Wat weten we allemaal over de torenvalk?

Het ringen van vogels is belangrijk voor het in stand houden van de vogelpopulatie. Met alle informatie die het ringen oplevert kunnen we eerder ingrijpen als een vogelsoort bijvoorbeeld sterk in aantal afneemt. Het ringen wordt altijd gedaan onder begeleiding van een vogeltrekstation. Om Ringer te worden volg je een opleiding van minimaal 2 jaar. Ringen is dus geen kinderspel!

Vogeltrekatlas

Op de Vogeltrekatlas vind je veel data over in Nederland geringde vogels. Met interactieve kaarten kan je zelf veel informatie vinden over verschillende vogels. Onze soort de torenvalk is 180.128 keer geringd in Nederland. Hiervan is 11.32% (23.352) ook weer teruggemeld. Vooral in het broedseizoen worden veel individuen geringd, namelijk de kuikens. Deze zijn relatief gemakkelijk te vangen en van een ringetje te voorzien. Welke info de vogeltrekatlas bevat? In ieder geval de locatie van de vogel, het gewicht, de grootte en de datum van ringen.

Oudst

Bij het ringen noteren de vogelringers de datum waarop ze de vogel gevonden hebben of voor het eerst geringd hebben. Met deze data krijgen we meer inzicht in de leeftijd van torenvalken. Hierdoor weten we dat maar een klein deel van de geringde vogels ouder wordt dan 5 jaar. De gemiddelde ringleeftijd, dat is de gemiddelde leeftijd van alle geringde vogels, is 1.5 jaar. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. De oudste torenvalk geringd in Nederland is zelfs 21.7 jaar oud. En deze is na het ringen in 2021 weer gezond losgelaten, dus misschien is hij nu al de 22 gepasseerd!

Verst

Naast de datum noteren de vrijwilligers van het ringcentrum ook de locatie van het ringen. De torenvalk is voornamelijk een standvogel en zal dus niet ver vliegen. Soms gaan jonge torenvalken zwerven en belanden ze in Zuid-Europa, Scandinavië of Groot-Brittanië. Ook zijn er wel torenvalken die verder naar het zuiden trekken tot in Noord-Afrika. De verste reis die een geringde torenvalk uit Nederland heeft gemaakt was wel 5.252 kilometer lang! De valk was geringd in de omgeving van het Lauwersmeer en werd een jaar later gemeld in Ghana. De meest afgelegde kilometers op één dag staat zelfs op 269 km.

Grootst

Van alle geringde vogels wordt ook het gewicht en de grootte genoteerd. Bij de torenvalken is de vrouw groter dan de man, net als bij veel andere roofvogels. Vrouwtjes zijn gemiddeld zwaarder én hebben langere vleugels. In het broedseizoen zijn vrouwtjes zelfs nog zwaarder omdat ze meer vet opbouwen. Mannetjes zijn in die periode juist lichter, doordat ze zo hard moeten werken om genoeg voedsel te vinden.

Er valt nog veer meer te ontdekken over de torenvalken in Nederland. Kijk zelf eens rond op de Vogeltrekatlas en ontdek welke routes ze jaarlijks afleggen. Ook vind je hier de ringgegevens van veel andere soorten uit Nederland. Genoeg te ontdekken dus!

Ring- en terugmeldlocaties van de Torenvalk