Binnenkort

Vliegende kokmeeuw @ Jonathan Leeuwis

Door Vera Willemsen

Welke vogel zie ik nu?

Vera Willemsen | woensdag 16 juni 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 446x

Het eiland Bliek is een populaire plek onder verschillende soorten kustbroedvogels. Op de beelden zien we zelfs al wat jongen lopen! Maar.. hoe herken je eigenlijk de vogels die te zien zijn op Bliek? Wij leggen er een paar aan je uit.
Visdief met prooi @ Aaldrik Pot

Kluut

De kluut is uniek door zijn opvallende zwart-witte verenkleed, lange blauwgrijze poten en zijn opgewipte zwarte snavel. Het nest van de kluut bestaat uit een ondiep kuiltje in de grond dat met schelpjes en steentjes wordt bekleed. De kluut heeft het goed naar zijn zin op het eiland Bliek. Op de beelden is vaak te zien dat de kluut met zijn omhoog wijzende snavel door het water beweegt, op zoek naar kleine waterdiertjes.

Visdief

Visdieven zijn ook geen onbekende gasten van het vogeleiland Bliek. De visdief is te herkennen aan de zwarte kopkap die doorloopt tot in de nek, lichtgrijze bovenzijde en oranjerode snavel met een zwarte punt. De visdief is de meest algemene stern in Nederland. Visdieven leggen hun eieren het liefst in een ondiep kuiltje in bijvoorbeeld het zand. Ze broeden bij voorkeur op plekken die voor grondpredatoren moeilijk te bereiken zijn, zoals het eiland Bliek!

Kokmeeuw

Deze kleine meeuw is in de zomer én in de winter goed te herkennen. In de zomer heeft de kokmeeuw een chocoladebruine kop. In de winter juist een witte kop met twee kleine vlekjes op de zijkant achter het oog welke een beetje op een koptelefoon lijken! De kokmeeuw is niet kieskeurig op zijn eten, het menu bestaat onder andere uit regenwormen, vis, insecten en ongewervelde zeediertjes.

Er zijn natuurlijk nog een hoop andere soorten te zien op Bliek. Heb je een vogel gezien waarvan je niet zeker weet welke soort dit is? Laat het ons gerust weten, wij vogelen het voor je uit!

Kluut landt in het water @ Vera Willemsen