Binnenkort

Van pluizenbol naar verenpak

Linda Persoon | vrijdag 11 juni 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 544x

Wie een dag niet naar de torenvalken heeft gekeken moet haast denken dat de camera op een ander nest is gezet. De kuikens veranderen haast per uur! De pluizenbolletjes krijgen een strak verenpak.

Verenkleed

De jonge torenvalken bestaan uit steeds minder dons en steeds meer veren. Een verenkleed bestaat uit vier soorten veren; donsveren, dekveren, staartpennen en slagpennen. Donsveren bevinden zich het dichtst bij de huid en zorgen voor een goede isolatie van het lichaam. De dekveren bedekken het lichaam en geven de vogel een gestroomlijnde vorm. Om te kunnen sturen en in evenwicht te blijven tijdens het vliegen worden de staartveren gebruikt, ook worden ze gebruikt bij de balts. En de slagpennen in de vleugels zorgen er door hun onderlinge samenhang voor dat een vogel kan vliegen.

Jeugdkleed

Het verenkleed van jonge torenvalken lijkt op die van een volwassen vrouwtje. In de eerste winter zal er rui plaatsvinden maar dan worden de veren alleen gedeeltelijk vervangen. De dekveren zullen dan geruid worden en de staartpennen en slagpennen blijven tot het volgend seizoen. Jonge mannetjes krijgen dan wel al hun grijze kop.

Persoonlijke verzorging

Net als ons haar en onze nagels bestaan de veren van vogels uit het eiwit keratine. Keratine zorgt voor flexibiliteit en stevigheid. In het dagelijkse gebruik worden veren vuil en kunnen beschadigd raken. De meeste veren worden één keer per jaar verwisseld tijdens de rui, daarom zijn vogels erg zuinig op hun veren en besteden ze veel tijd aan het onderhoud. De veren worden dagelijks gladgestreken zodat ze weer netjes aansluiten, ingesmeerd met vet uit de stuitklier en soms lekker opgefrist in een bad . Soms nemen vogels een stofbad, het stof werkt dan als schuurmiddel om de veren en huid te reinigen en verwijdert tevens parasieten.

Een belangrijk proces dus, veren krijgen. Het legt de basis voor een gezond valkenleven. Wie de camera regelmatig in de gaten houdt zal de jongen de komende dagen nog rap zien veranderen. Geniet nog even van dit bijzondere proces!