Binnenkort

Binnenkort

The end (en toch ook weer niet)

Peter de Vries, NIOO | maandag 24 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 484x

Net terug uit het bos, alle natte kleding hangt te drogen. Eerst koffie en dan roept de plicht: het laatste Beleef de Lente Blog 2021 moet geschreven worden. Grappig te zien hoe snel het kan gaan, voor je het doorhebt zijn de beroemdste jonge koolmeesjes van Nederland alweer uitgevlogen.

De jonge koolmeesjes van Beleef de Lente mogen dan zijn uitgevlogen, in het bos waar wij onderzoek doen zijn de meesjes echter nog niet zo ver. We moeten zeker nog een week wachten voordat ook daar de eerste meesjes de wijde wereld intrekken. Het is dan ook geen makkelijk voorjaar voor koolmezen, in een nieuwsitem op Omroep Gelderland en bij de NOS is dit al uitvoerig aan bod gekomen. Wie het nog niet gezien heeft: Koolmezen hebben het moeilijk.

Zoals in een vorig blog al toegezegd heb ik eens gekeken hoe koud dit voorjaar nu vergeleken met eerdere voorjaren. Hiervoor heb ik de gemiddelde etmaal temperatuur in de Bilt uitgerekend voor de periode van 11 maart - 20 april en wel voor de jaren 1955-2021. Deze periode heb ik genomen omdat die van wezenlijk belang is voor de legdatum. En die is weer belangrijk voor de verdere timing van het broedseizoen. Let wel, deze temperatuur is dus niet belangrijk voor het broedsucces. Bij een koud voorjaar zie je dat de koolmezen later met het leggen van eieren zijn dan in een minder koud voorjaar.

Als je dan de grafiek onderaan dit blog bekijkt zie je dat er veel koudere voorjaren geweest zijn, maar ook veel warmere. Het moge duidelijk zijn; de koolmezen zijn relatief laat met leggen begonnen omdat het een relatief koud voorjaar is. Je zou dit gerust een jaren 80 voorjaar mogen noemen, met de bijbehorende koolmezen-timing.

Zoals ik al eerder schreef en dus ook voor de camera vertelde, het gaat de koolmezen dit voorjaar niet makkelijk af. Maar de natuur is sterk en inventief, en dat geeft hoop. Wij zien de laatste paar dagen nieuwe nesten ontstaan. Koolmezen die het nest verlaten hebben of waar het broedsel op een andere manier mislukte, zijn blijkbaar begonnen met het leggen van nieuwe eieren! Het zijn er (nog) niet zo veel, wij hebben nu een stuk of zeven nieuwe nesten.

Als je kijkt naar de lange termijnvoorspellingen dan is er de trend van stijgende temperaturen vanaf begin juni. Dus misschien hebben de koolmezen die nu opnieuw beginnen het wel helemaal niet zo verkeerd bekeken. Of dat echt zo is, dat is natuurlijk nog de vraag. Maar dat gaan de NIOO koolmees onderzoekers nog meemaken, die zijn het bos nog lang niet uit.

Wat wel uit gaat is de koolmezen-camera. Het doek valt. Het is altijd een beetje vreemd, maar ook wel een eer het laatste blog te mogen schrijven. Mede namens mijn medebloggers wil ik iedereen van Vogelbescherming (inclusief de clipmakers!!) bedanken voor weer een sublieme editie van Beleef de Lente. Wij hebben er enorm van genomen, en wij hopen de kijkers en lezers thuis ook. Volgend jaar zijn wij weer van de partij en hopelijk u ook. Want wat is er leuker dan samen de lente te beleven!

Help ook mee!
Heeft u genoten van de Koolmezen bij Beleef de Lente? Het is geweldig dat dit zo kan, het is echter niet altijd vanzelfsprekend. Vogelbescherming Nederland zet zich dagelijks in voor het behouden en beschermen van vogels en hun leefgebieden. En samen met de vrijwilligers bij Beleef de Lente brengen we deze prachtige vogels bij de kijkers in huis. U kunt de vogels ook een tikkie helpen. Doet u mee?

Ja, ik help een tikkie mee!