Door weer en wind

Sienna Obdeijn | zaterdag 8 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 497x

Wat betreft de weersomstandigheden is het de laatste dagen redelijk onstuimig. Mevrouw Scholekster zit trouw op het nest, zonder dak boven haar hoofd. Maar krijgt zij het dan niet koud in deze omstandigheden?

Vettige regenjas

Vogels hebben gelukkig een dik verenkleed. Deze veren zijn bedekt met een vettig laagje, waardoor het water direct van de veren afglijd en zij niet doorweekt raken. Onder deze veren hebben vogels donsveren die hen goed kan isoleren tegen de kou. Eigenlijk hebben ze dus een dikke dons trui met daaroverheen een regenjas aan.

Geen koude voeten

De poten hebben over het algemeen natuurlijk bijna geen veren. Toch hebben vogels geen last van koude poten. De poten van vogels zijn bedekt met schubben de grotendeels bestaan uit keratine. Dit is een taai en vlezig eiwit die vergelijkbaar is met onze haren en nagels. Dit voorkomt uitdroging van de huid.

Daarbij hebben vogels in hun poten alleen pezen en geen spieren. Hierdoor is er minder bloedtoevoer naar de poten nodig en gaat er minder lichaamswarmte verloren. Als het koud is, vernauwen de bloedvaten en stroomt er nog minder bloed naar de poten. Ook beschikken de vogels over een soort warmtewisselaar in hun poten. Hierbij lopen de bloedvaten vlak langs elkaar zodat het koud geworden bloed wat terug gepompt wordt naar het hart alvast een beetje opwarmt door het bloed wat vanuit het lichaam naar de tenen stroomt. Alle beetjes helpen om zo min mogelijk warmte te verliezen.

Dubbel voordeel

In de zomer werkt dit juist de andere kant op. Dan zorgt de warmtewisselaar er juist voor dat het bloed wat naar de poten stroomt extra kan afkoelen. Hierbij geeft het bloed warmte af aan de poten en stroomt het afgekoelde bloed terug het lichaam in, op deze manier kan de vogel afkoelen.

Mevrouw Scholekster zit dus wel in weer en wind te broeden, maar we hoeven ons geen zorgen te maken dat ze het koud zal krijgen. Voor haar zit er niets anders op dan gewoon doorgaan met broeden en wachten op beter weer.

Scholekster Alle Beleef de Lente blogs