Binnenkort

foto Arda van der Lee

Door Arda van der Lee
STORK

Gevaarlijke mol

Arda van der Lee, STORK | donderdag 22 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 516x

Bij sommige vogelsoorten van 'Beleef de lente' is te zien dat het mannetje voedsel brengt aan het vrouwtje. Bij ooievaars wisselen de ouders regelmatig tijdens het broeden en en heeft het vrouwtje dus alle tijd om haar eigen voedsel te zoeken.

Ooievaars hebben een uitgebreid en gevarieerd menu. Ze jagen door behoedzaam door het gras te stappen en vangen slakken, regenwormen, grote insecten -zoals sprinkhanen en kevers-, kikkers, padden en muizen. Een ringslang zullen ze ook niet versmaden. Als ze een prooi hebben opgemerkt, kunnen ze die bliksemsnel en trefzeker met hun sterke, lange en puntige snavel vastgrijpen.

Mol

De grootste prooi die ze min of meer gemakkelijk kunnen doorslikken, is een mol. Maar dat is niet zonder risico. Want stel je voor ....... een ooievaar slikt 'per ongeluk' de mol met z'n staart als eerste in, dus met de kop omhoog. Heb je weleens goed naar een mollepoot gekeken? Daar zitten vijf vingers aan met akelig scherpe nagels. Bedoeld om te graven. En stel je dan eens voor dat die mol zijn poten uitslaat en daarmee in de slokdarm van de ooievaar haakt. Muurvast. Sommige ooievaars overleven dat niet.

Soepel door het keelgat

Gelukkig gaat het bijna altijd goed. Een vogel slikt niet zomaar een prooi in. Denk ook maar eens aan een reiger, aalscholver of fuut. Die slikken een vis ook niet met de staart eerst in, dan dreigt nl. ook het gevaar dat een grote vis met zijn vinnen blijft steken. Al deze vogels draaien en pikken net zolang aan hun prooi, totdat hij soepel door het keelgat glijdt.

STORK