Binnenkort

Taakverdeling

Engbert BDL | zondag 28 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 564x

Uilen en roofvogels worden vaak in een adem genoemd terwijl het echt geen familie van elkaar is. Toch zijn er gelijkenissen maar ook de nodige verschillen.

Onderscheid

Neem nu het broeden van de vier soorten uilen die we dit jaar allemaal voor de camera hebben. Als eerste de bosuil, die begint al in februari (of soms eerder) vervolgens de oehoe, gevold door de steenuil en als laatste de kerkuil. Veelal zien we  dan een zorgzaam mannetje die voor zijn vrouwtje zorgt als deze zit te broeden. Tijdens het opgroeien der kroost moet ma nog wel eens assisteren maar ook daar wordt het meeste voedsel aangedragen door pa.

Verschil

Kijken we bij de roofvogels naar de slechtvalk, dan zien we een heel ander beeld. Pa zit gewoon een derde van de tijd ook te broeden, dit komt omdat er een verschil is van dag- en nachtjagers. Uilen jagen ‘s nachts in alle rust en b.v. slechtvalken doen dat alleen overdag, hiervan moet het vrouwtje ook haar vliegspieren blijven oefenen want  deze kan niet vier weken “verstijven” op het nest. Uitzondering hierop zijn dan weer de boomvalk en de torenvalk, hier broed alleen het vrouwtje, en verzorgt ook hier de man zijn wederhelft. Zo ziet u er is voor alles in de natuur een taakverdeling.

Engbert