Binnenkort

Binnenkort

Keuze uit een uitgebreide menukaart.

Roelof Speelman, Oehoewerkgroep Nederland | donderdag 25 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 693x

Oehoes hebben een heel uitgebreid en divers menu. O.a. insecten (wel de grotere kever soort), zoogdieren (van kleine muis tot forse Haas) en vogels (zangvogels tot roofvogels en uilen).
foto: Roelof Speelman *Vliegend Hert in Braakbal

Als OWN hebben we een enorme data base met daarin enkele duizenden prooien, verzameld tijdens onze onderzoeken naar de Oehoe. Zowel uit braakballen als prooirestanten op het nest en als plukresten die achter blijven van een gevangen vogel.

Ook bij dit paar zijn we natuurlijk heel benieuwd wat meneer en mevrouw naar het nest toe brengen. Maar een paar hele opmerkelijke prooien op onze lijst wil ik graag met u delen.

Insecten

Af en toe vinden we in braakballen restanten van Het Vliegend Hert de grootste kever van Europa. Dit zal voor zo’n grote uil niet meer als een klein snackje tussendoor zijn.

Zoogdieren

Konijn en Haas zijn hier op de webcam al eens voorbij gekomen, maar voor een webcam in de Eifel werden er in 2 weken tijd 14 jonge vosjes gebracht. En als één van de weinige weet een Oehoe een Egel te verschalken. Vakkundig weten ze hem uit te hollen zodat alleen het stekelvelletje over blijft, juist voor ons weer en teken van aanwezigheid van de Oehoe. Ook een Bunzing die voor de wildcamera de plukrestanten aan het afzoeken was werd gevangen en opgepeuzeld. Maar ook een Boommarter en zelfs een kat zijn we tegen gekomen als prooi op het nest.

Vogels

De Oehoe is ook een meester in het vangen van vogels. Zo is er al eens gezien dat een Oehoe een Arendbuizerd van het nest afgrist en terwijl de rest niks door had. Kijk hier hoe het gebeurde. Bosuil, Ransuil, Kerkuil, Steenuil allemaal vielen ze al eens ten prooi. Maar ook roofvogels als Buizerd en Sperwer zijn we wel tegen gekomen. Ook heel bizar was een plukrest van allemaal roze veren. Het waren veren van een duif, blijkbaar zijn er mensen die het leuk vinden om hun duiven te verven!

Ook voor ons een hele bijzondere vondst; 2 jonge Oehoetjes met links Kerkuil - midden Ransuil - rechts Bosuil - rechts onder de dader de Oehoe. Foto: Roelof Speelman