Binnenkort

Foto Mark Hessels

Door Ben Mombarg
Beleef de Lente

Zij is van mij

Ben Mombarg, Kerkuilenwerkgroep Nederland | woensdag 10 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 716x

Vanaf afgelopen zaterdag is het vrouwtje kerkuil blijven slapen in de nestkast. Luidt dit een nieuwe fase in voor dit nieuw samengesteld setje?
Foto André Eijkenaar

Blij verrast met de beelden. Yes! Twee slapende kerkuilen in de nestkast. Ik vroeg me meteen af, zijn ze nu een setje? En wonen ze samen? Hoe gaat het versieren de (balts) bij kerkuilen eigenlijk? Kijkers vroegen zich af of onze man met zijn geschreeuw wel aantrekkelijk zou zijn voor de nieuwe vrouw kerkuil? Waarom schreeuwt hij zo?

IJselijk luid gekrijs

Tegen het einde van hun eerste levensjaar zijn kerkuilen geslachtsrijp. Vroeg in het voorjaar begint de balts (het versieren): een ijselijk luid gekrijs van het mannetje. Het geluid (zang) is op honderden meters afstand hoorbaar. U kunt het hier beluisteren: Roep.

De baltskreet laat hij elk jaar weer opnieuw horen, ook al heeft hij een vrouwtje. Onze man was nog op zoek naar een vrouw en de roep was dus bedoeld om haar te lokken en te laten zien ‘kijk eens, ik woon op een prachtige plek in de hooiberg!’

Het mannetje geeft hiermee duidelijk zijn territorium aan. De roep heeft nog een belangrijke functie, het stimuleert namelijk ook de ontwikkeling van de eicellen van het vrouwtje kerkuil. Ja, hij is dus aantrekkelijk voor zijn nieuwe vrouw.

Zij is van mij

Wat buiten het oog van de webcam heeft plaatsgevonden, zijn de baltsvluchten. Hierbij vliegen het mannetje en vrouwtje achter elkaar aan en laten daarbij veelvuldig vleugelklappen horen.

Zijn ze uitgevleugelklapt, dan volgt het vrouwtje het mannetje naar de uitgekozen nestplaats, waar een attentie op haar wacht, een muis.  En dat is het moment waar we als volgers van de kerkuil nu naar kijken, een nieuw paar. Ze laten er geen gras over groeien en werken aan hun onderlinge paarband. Of ze ook gaan broeden, dat moeten we afwachten, maar hun aanwezigheid is een gunstig voorteken.

In het volgende blog het vervolg….