Binnenkort

Binnenkort

De gelegenheid maakt de dief

Joy de Vos | donderdag 9 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 813x

Wat gebeurt er ineens veel op en rondom het nest! Er worden eieren gelegd, maar die worden in de nacht ook weer gestolen. Wie is deze dief? En waarom is één van de camera’s eigenlijk verplaatst? Daarover vertel ik jullie graag meer!

Zoals jullie kunnen zien, is de plukcamera verplaats naar de nestboom om hem van onderen te kunnen filmen. Op deze manier proberen we onze dief in de nacht te spotten én eventuele jonge nijlganzen die naar beneden springen als ze het nest verlaten. Ook zie je af en toe andere vogels voorbij vliegen. Al met al een erg leuke, nieuwe invalshoek om te filmen!

Waar zijn de eieren?

Gisteravond zijn rond 23:30 uur beide eieren weer meegenomen door onze dief in de nacht: de steenmarter (Martes foina). Dit is een zoogdier uit de familie marterachtigen. De steenmarter is ongeveer zo groot als een huiskat, maar zijn poten zijn veel korter. Het dier heeft een veelzijdig menu. Zo eet hij onder andere muizen, ratten, jonge konijnen, vogels én eieren. Verder staat hij er om bekent dat hij een voorliefde heeft voor eieren. Deze versleept hij vervolgens naar een rustig plekje. Op het filmpje van 6 april kan je dit goed zien; de steenmarter graaft vakkundig het ei op en neemt het voorzichtig mee.

En nu?

Nijlganzen leggen gemiddeld tussen de 7 a 9 eieren, waarvan er nu al 3 zijn meegenomen door de steenmarter. Is nu de kans op kuikens verkeken? We gaan het zien!

Nijlgans Alle Beleef de Lente blogs