Binnenkort

Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Merel kent geen lockdown

Christ Grootzwagers | maandag 6 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 771x

Vrouw merel zit daar prinsheerlijk op haar nest. Ze broedt, nu niet het spannendste om waar te nemen. Toch zie je haar gedrag veranderen, let de komende dagen maar eens goed op. Nu is ze regelmatig van het nest. Geen punt, ze houdt de temperatuur van de eitjes goed in de gaten.

Vrouw wat doe je?

Wat doet ze in de tijd dat ze van haar nest af is? Er gaan allerlei verhalen rond op onze chat. Ze bezoekt man af en toe, om de banden aan te halen. Maakt een sanitaire stop. Gaat even naar de naastgelegen badplaats. Maar gaat ook uit eten, iets wat wij helaas niet mogen.

Uit eten

Het is zeker wel mogelijk, dat vrouw even wat bessen gaat plukken. In mijn eigen tuin staat klimop, waarvan de bessen nu eetbaar zijn. Regelmatig zie ik vrouw merel boven in de klimop zitten. Dat bessen eten valt lang nog niet mee. Een merel is een flinke vogel en de takken van de klimop zijn erg buigzaam. Toch weet ze met wat stuntwerk altijd wel wat bessen te veroveren.

Badplaats

Als je af en toe naar de vijvercam gaat, dan zie je daar met regelmaat, ook ons vrouwtje verschijnen. Even wat drinken, snel in bad, immer op haar hoede. Het verenpak vraagt ook als je broedt onderhoud. Straks als de eitjes uitkomen, dan moet je zoveel mogelijk parasietenvrij zijn.

Je mannetje staan

Soms hoor je, dat mannetje, dat doet ook niks. Het bouwen van het nest is helemaal gedaan door vrouw. Toch heeft dat mannetje het erg druk. Zeker omdat ze een mooie nestplek hebben veroverd, waarop menig ander stel jaloers is. Man moet dan ook altijd paraat zijn. Het nest wordt voortdurend bewaakt, ja dat zien wij niet. Toch als je goed luistert, dan hoor je man tekeer gaan en schreeuwen,. he weg jij daar.

Merelgevecht

Vaak is roepen al genoeg, maar sommige mannen blijven toch erg opdringerig. Dan moet je als man je krachten tonen en ga je in de aanval. Soms gaat dit er echt niet zachtzinnig aan toe. Nee mannetje merel is een echte stoere vent, die opkomt voor zijn vrouw.

Spannende dagen

Wanneer komen de eieren uit, 27 maart is het vierde ei gelegd. Het vaste broeden ving toen aan. Vanaf 11 dagen kan het eerste ei uitkomen, het kan ook op de twaalfde dag zijn. We moeten het allemaal afwachten.