Binnenkort

Binnenkort

Grote bonte specht (man)

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Halen we de natuur binnen?

Christ Grootzwagers | zaterdag 21 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 743x

De wereld verandert van dag tot dag, mensen wilden lange tijd een grote tuin en een mooie voortuin, de bouwers en planners speelden daarop in. Maar wat zie je, veel tuinen veranderen van weelderig groen in grintbakken, tegelvloeren of snippervelden, funest voor alle natuurleven in uw tuin.
groene kikker

Vogels in uw tuin

Binnen een dorp of stad, met een enigszins groen karakter, zijn altijd vele soorten vogels te zien. Uw tuin kan daar voor een groot gedeelte aan bijdragen, de tuin wordt er ook nog eens aantrekkelijker door, u kunt genieten van hun kleurenpracht, de broedzorg en hun gezang. Mits zij in uw tuin kunnen broeden, eten en overwinteren.

Enkele tips om uw tuin aantrekkelijk te maken voor vogels:

Streef naar veel variatie in uw tuin. Bouw uw tuin op van laag naar hoog, zodat u een ‘vogelbosje’ creëert.  Vogels voelen zich veilig achter in de tuin en zullen het gebruiken als nest- en slaapplaats.

Zorg voor voldoende inheemse bes- en vruchtdragende soorten. Goede soorten zijn meidoorn, sleedoorn, braam, vlier, Gelderse roos, wilde liguster, kardinaalsmuts, aalbes en hazelaar.

Raap alleen bladeren en takken op waar het moet (gazon, terras) en laat de rest liggen. Zo’n rommelige bodem is ideaal voor grondzoekende voedseletende vogels en nestmateriaal. Leg snoeihout op een hoopje in de tuin, dit vormt een goede broedgelegenheid voor soorten als roodborstje en de winterkoning en tevens beschutting voor kleine zoogdieren als egels.

Zorg voor voldoende drink- en badgelegenheid.

Hang nestkasten op, de verschillende soorten kasten zijn bij onze vereniging te koop, met daarbij een handig foldertje met tips.

In de wintertijd is het altijd leuk de vogels bij te voeren, voor sommige soorten is dit zelfs noodzakelijk, voer is haast in elke winkel te koop, voer op een geschikte plaats en erg belangrijk stop met voeren in het vroege voorjaar, als vogels beginnen te broeden.

Geniet van al het leven

Een natuurtuin is een rustpunt voor mens en natuur. Ga regelmatig eens in uw paradijsje zitten, in alle stilte en ervaar het natuurlijk leven om u heen. Goed voor lijf en leden, zeker in deze moeilijke tijd. De lucht buiten is zo zuiver, er wordt immers minder gevlogen, er rijdt mindere autoverkeer. Elk nadeel heeft toch zijn voordeel, in dit geval heeft ons milieu veel baat bij het Coronavirus. Natuurlijk is dit geen leuke tijd voor heel veel mensen, laat ons hopen dat het weer snel voorbij gaat. Iedereeen heel veel sterkte gewenst, bent u ziek of mag u het huis niet uit, dan is hier Beleef de Lente 24 uur per dag.

vink (man)