Binnenkort

Binnenkort

Onder moeders vleugels (vandaan)

Adrie Duivenvoorden | zondag 7 juli 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1043x

En daar ging hij dan, onze meest besproken Zwaluw van het Beleef de Lente avontuur. Ongeveer 27 dagen oud, de wijde wereld in. Kuuk de Zwaluw van 2019.
Tino Stulen

De afgelopen dagen zijn er al meerdere nesten uitgevlogen, Kuukje zal dus gezelschap genoeg hebben om te oefenen in het vliegen en insecten vangen. Hij of zij zal nog dagen terugkeren naar het nest om te overnachten en om nog even lekker verwend te worden door de ouders. Dit hebben we na zijn eerste vlucht duidelijk gezien, Kuuk werd tal van keren gevoerd. Dit als beloning lijkt het wel. Ook kan het gebeuren dat Kuuk zich aansluit bij andere jongen en deze meeneemt naar zijn nest of in andere nesten gaat overnachten.

Tweede leg

Al zijn ouders al aan het broeden of zijn er hele prille kuukjes, dat maakt niet uit, de jonge uitgevlogen Zwaluwen kruipen er gewoon bij en af en toe helpen ze met het voeren van de jonge Zwaluwen. Kuukje heeft veel voor op de Zwaluwen van de tweede leg waarvan de eerste over ongeveer drie weken uit zullen komen. De uitgevlogen Zwaluwen hebben nog de hele zomer om te oefenen en ervaring op te doen en zich te weren tegen gevaren. De tweede leg Zwaluwen zullen na het uitvliegen spoedig richting Afrika vertrekken, dus hebben veel minder tijd om zich voor te bereiden.

Kolonie

Het ziet er goed uit voor Kuuk de kolonie is weer gegroeit t.o.v. 2018. Nesten puilen uit met jongen, te zien aan het af en aan vliegen van de ouders, van de vroege ochtend tot de late avond met snavels vol insecten.

Vetbollen, pindasnoeren en zaadsilo's

Helaas de Zwaluwen kunnen wij hiermee niet helpen, zij zijn helemaal op zichzelf aangewezen om voedsel te zoeken. Maar onze streek staat bol van innovatie en zoekt de toekomst in natuurlijke gewasbescherming. Steeds meer zal er gebruik gemaakt worden van natuurlijke stoffen zoals plantenextracten micro organismes en feromonen.(geurstoffen uitgescheiden door planten of dieren) Een verdrijvingsmiddel i.p.v. verdelgingsmiddel is Mint. Drommen insecten slaan ervoor op de vlucht, op de hielen gezeten door tal van insecteneters. De toekomst is natuurlijke gewasbescherming met een streven dat de teelt van bloembollen chemievrij moet zijn in 2030. (bron Leidsch dagblad, Royal Brinkman)

Er moet nog veel gebeuren, maar de goede weg is ingelagen. Het zal de Zwaluwen en alle insecteneters goed doen. En wat zal het toch mooi zijn, als we eens kunnen zeggen: DE HUISZWALUW KAN VAN DE RODE LIJST!

foto geplaatst met toestemming GMN